brainrangers

Laat IT voor jou werken in plaats van andersom


JammarIkturrefnie!

jamaarikturrefnie

Het komt er als één woord uit, terwijl pareltjes angstzweet uitbreken op het hoofd van de ondernemer die voor me staat. Ik heb thans niet veel gedaan, enkel mijn smartphone op hun gericht en op “record” geduwt.

Het effect is bijna hetzelfde dan wanneer een overvaller een pistool op deze moedige zaakvoerder zou richten. (Alhoewel, dan zou mijnheer de ondernemer nog proberen het geld in de kassa veilig te stellen.) Maar wanneer ze “in beeld komen” krijgenveel ondernemers een complete paniekaanval, een totale lichaamsverstijving en spraakstoornissen. Toch vreemd, want vaak gaat het hier over flamboyante zelfstandigen met veel vuur lucifers aan de duivel zouden durven verkopen.

 

Persoonlijk Blameer in Jan van Rompaey en Danny Verstraeten…

Hoe komt dat toch? Waarom zijn we als extraverte entrepreneurs wiens “babbel” deuren opent en omzet doet stijgen, toch zo bang van een kleine camera? Persoonlijk blameer ik Jan van Rompaey en Danny Verstraeten. Want als je “in beeld komt” ben je “op den televies” en daar moet je serieus zijn. Ik herinner mij de ietwat stijve interviews van Jan en de gladgeschoren presentaties van Danny nog alsof het gisteren was. Maar let’s face it: De kloof tussen het nieuws lezen en als ondernemer wat vertellen op Social Media kan niet groter zijn.

Want om onze zaak digitaal aan de man te brengen moeten we gaan “infotainen”. Onze klanten informatief en onderhoudend vertellen wat onze producten en diensten voor hun kunnen doen. Je hoeft daarom niet zelf een Amerikaanse tweede-hands-autoverkoper-spot in elkaar te drammen (dat zou te makkelijk zijn). Je moet gewoon jezelf zijn.

 

Want mensen vertrouwen mensen die ze kennen

Praat tegen de Camera alsof het je klant is die bij je in de zaak staat. Het klinkt makkelijker dan het is, want onze innerlijke “Jan ” schreeuwt nog steeds (beleefd) dat het “voor de zaak is”. Maar als ondernemer is je eigen persoonlijkheid vaak datgene waar je klanten zich zo sterk mee verbinden, dus steek die niet weg.

Want mensen vertrouwen mensen die ze kennen en kopen van mensen die ze vertrouwen. Denk daar eens goed over na. Dus terwijl je wacht tot je volgende klant weer voor de toonbank staat, kan je misschien die smartphone er eens bijnemen.

Je volgers (en potentiële volgers) zitten vaak te wachten op wat je hun te vertellen hebt. Waarom hebben ze je nodig? Wat kan je allemaal voor hun doen? Wat hebben ze eraan? Laat de stijve hark in het tuinhuis en vertrouw op je eigen charisma. Duw gewoon op het rode bolletje en ga ervoor. Maak je (eerste) Reel, Ga live op Facebook of doe een testimonial op Linkedin. Zo lang jij bent wie je echt bent (een geen copie van Danny) komt het allemaal goed.

 

Oh ja, als je toch wat hulp kunt gebruiken …

Oh ja, als je toch wat hulp kunt gebruiken om jouw video-verhaal online te brengen ? Dan staan we altijd klaar om je te helpen. We organiseren op 19 November een workshop Instagram Reels https://buff.ly/3A6DkpV of we geven je een volledige mini-media-training op maat.

Schrijf je in voor onze workshop Smartphone Video

Op 19 November 2022