Allemaal de schuld van Tinternet!

Na 35 jaar sluit een bekende kleine kledingzaak bij ons in de buurt haar deuren. Dat is een spijtige zaak. “Over een aantal jaar bestaan er geen kleine zelfstandigen meer en dat is allemaal de schuld van het internet!” roept de zaakvoerder en wijst met een bezwarende vinger naar de digitalisering. Maar heeft hij gelijk? Voor een stuk wel. Want op het gebied van prijs kan de kleine zelfstandige uiterst moeilijk tegen de prijzen van de grote reuzen op. Maar toch blijft de kleine retailer vechten tegen de bierkaai en snijd zichzelf in de vingers door blijven in te zetten op “korting”.
Maar is het echt allemaal de schuld van het internet?
Maar is het echt allemaal de schuld van het internet? Nee, zo zwart wit is het niet. Soms vergeten winkels mee te evolueren in de wereld van hun klant. Een wereld waar de klant andere verwachtingen heeft en op een andere manier wil gaan consumeren. Een wereld waarbij ze geen producten kopen voor het gemak, maar op zoek zijn naar de beleving van een merk. We kijken binnen in het kleine winkeltje kijken een beetje terug in de 80’s. Vale grijze lambrisering zo ver het oog strekt, uitgelicht met kille TL lampen. Het is zo zalig cliché dat het bijna retro is. Online is de tijd ook een beetje stil blijven staan. Een website is er nooit gekomen (of ze is onvindbaar via Google) en de Facebook pagina is een verticale reclamestrook met foto’s van schoenen en .. hun prijs. Geen lachende winkeliers, blije klanten, leuke Social Media Content, nope.. gewoon, schoen – prijs – schoen – prijs .. Een beetje een gemiste kans.
Je moet werken met je sterktes.
Ondernemen is inzetten op je sterktes en de kracht van de kleine ondernemer ligt in de sterkte van zijn merk en de beleving die ze hun klant kunnen bieden. Maar dat wil zeggen dat je die beleving ook moet gaan uitdragen, zowel IN je winkel als online door niet alleen je producten, maar ook jezelf als ondernemer en je klanten te betrekken. “Goeie Service” geven is niet genoeg, je moet dat ook actief naar buiten dragen en je klant niet alleen een paar sneakers maar ook een connectie met je merk, een positieve ervaring en een aangename herinnering meegeven. Dan kopen de klanten niet langer je product, maar worden ze fan van je merk. Je producten kunnen ze showroomen en online shoppen, je MERK is enkel bij jou te beleven.
Niemand gaat blij worden van een kartonnen doos.
Want waar de Amazons en de Zalando’s van deze wereld wel de scherpste prijzen hebben ontbreekt er iedere vorm van “direct contact” met de klant. Want niemand gaat “blij” worden van een kartonnen doos. Daar ligt de kracht van de kleine retailer. Dus misschien is het niet allemaal de schuld van het internet, maar ook een beetje aan het gevaar van “traditie”. “We doen het al X jaar zo, waarom veranderen?” Maar de enige plaats waar dat echt werkt, is in Bokrijk. Dus speel in op je sterktes, zet je merk in de kijker en laat je klanten wat beleven. Vecht niet tegen de technologie, maar gebruik de machtige Online Media om je klanten te verleiden. Laat zeker als kleine retailer de technologie voor jouw werken in plaats van andersom.