Luxepaardjes

“Duizend Miljard dollar IT-Geld in Rook opgegaan” bloklettert de krant naar aanleiding van het sombere beursklimaat in Amerika. De aandelen van alle grote IT spelers: Amazon, Facebook, Netflix, Apple en andere krijgen een ernstige deuk en een hoop “waarde” (wat dat ook mogen zijn) gaat in rook op.

Één van de redenen vinden we terug in de analyse van Goldman Sachs (De mannen die de eerste beurscrisis in 2007 hebben uitgevonden): De maximumprijs die Apple kan vragen voor haar producten is bereikt.

En laat dat nu een trend zijn die we in alle consumentengoederen terugzien de laatste tijd: “Premium prices” voor “Premium hardware”. Als je de klassieke curve van de wet van Moore gaat vergelijken op de prijs van de gemiddelde laptop is de verhouding duidelijk. Laptops worden sneller en goedkoper.

Een Smartphone die niet veel sneller is dan zijn neefje uit de middenklasse kost opeens meer dan een professionele laptop

Bij Smartphones blijkt het opeens andersom te gaan. Terwijl de innovatie stilaan stagneert (2 camera’s i.p.v. 3 camera’s) swingen de prijzen opeens de pan uit. Een Smartphone die niet veel sneller is dan zijn neefje uit de middenklasse kost opeens meer dan een professionele laptop. En dat allemaal omdat het een “flagship phone” is? Belachelijk.

Andere producenten van Smartphones en Tablets kijken mee en proberen hetzelfde. Hun producten 200 tot 300 euro duurder maken zonder een gram te innoveren? Het blijkt nog te werken ook. De consumenten die er geen hol van verstaan zwaaien hun Visa vlot door de kaartlezer.

 

Maar de prijsstrategie van deze luxepaardjes blijkt stilaan in een luchtzak te komen.

Maar de prijsstrategie van deze luxepaardjes blijkt stilaan in een luchtzak te komen. Wanneer consumenten zich stilaan zorgen maken over dingen als dieselprijzen en stijgende energiekosten gaan ze (hopelijk) wel eens 2 keer nadenken voordat ze 2/3e van een maandloon in een smartphone steken. Prijs/kwaliteit vergelijkingen laten opeens zien dat er veel meer functionaliteit per euro te krijgen is wanneer je naar een mid-range telefoon kijkt van een ander merk.

Je zal natuurlijk altijd Fanboys hebben die de hoofdprijs betalen voor zo een Flagship phone om er vervolgens stevig mee uit te pakken bij vrienden en familie. Maar je hebt dan ook werkpaarden en je hebt …  luxepaardjes.