Madam Instagram

Ze is jong, pittig, ambitieus en vooral snel, de onderneemster uit ons verhaal vandaag. Als echte millenial heeft ze op haar 25e al haar eigen kleerwinkel uit de grond gestampt en helpt ze dag in dag uit dames aan de juiste outfit.

Een  “Digital Native” van de generatie die met één hand haar tanden poetst terwijl in de andere een onafscheidelijke Smartphone piept en pingelt. Haar digitale navelstreng naar het online paradepaardje van haar onderneming : Instagram.

“Ben ik wel goed bezig online ?” vraagt ze me vorige week.. Haar ebbenhouten kijkers van haar staren me vragend aan doen me mijn gerichte antwoord een fractie van een seconde overwegen. “Het kan nog beter.”  zeg ik. Waarom? dat leg ik even uit.

Een stapje omhoog van de gemiddelde “Verticale spam” die we veel tegenkomen

De Instagram account van haar zaak is al een stapje omhoog van de gemiddelde “Verticale spam” die we veel tegenkomen, waarbij het ene “platte product” als saaie stroop voorbijscrolt. Maar er is nog werk aan.

Verkoop geen product maar een idee.

Veel retailers verwarren Instagram met een verticale reclamefolder vol plaatjes van hun producten. Zo een feed gaat best snel vervelen. Zielloze foto’s van artikels zonder context doen met terugdenken aan de Wehkamp (of de 3Suisses), maar dan op mijn telefoon. Beide bedrijven zijn al lang naar de Filistijnen, dus die aanpak werkt niet zo goed.

Instagram gaat over het verkopen van een gevoel, een idee. Een kiekje van een  leuk model in een hip kleedje, die in een leuke koffiebar fun heeft met een paar vriendinnen?  Dat is veel inspirerender dan dat stukje stof an zich. Instagrammers willen voelen, geinspireerd worden, geprikkeld worden. Verkoop ze niet je product, verkoop ze de beleving om je product te bezitten. Maar hoe bereik je dat?

Verkoop via een ander.

“Zijn het dan geen leuke foto’s ?” vraagt ze. Jawel hoor! Ze toont me een hele reeks met posts waar ze heel haar collectie showt voor de toonbank. De rijzige ranke brunette die voor me staat zit op de fotos natuurlijk gegoten in al die tuniekjes.  Maar als ik een kleine dikke blondine ben kom ik bij haar zeker niets kopen.

Als ik een kleine dikke blondine ben kom ik bij haar zeker niets kopen.

Het risico van enkel jezelf of een “vast model” als poserende paspop te gebruiken is dat prospecten met een andere lichaamsbouw zich helemaal niet kunnen plaatsen in je collectie (en dus niet denken van “He! Daar zou ik ook leuk in staan”). Varieer niet alleen de context, maar ook het model en gooi klanten, vrienden en vriendinnen voor de lens. Groot, klein, dik, dun. Zo spreek je nieuwe doelgroepen aan die je ervoor niet kon bereiken.

Filter de imperfecties niet weg.

En daarmee parkeren we de olifant in de kamer pardoes in mijn irritatiezone: Instagram FILTERS. Je weet wat ik bedoel: Toverformuletjes op je smartphonecamera die rimpels doen verdwijnen, kraaiepootjes verjagen en de tand-des-tijds vervangen door een glimmend kunstgebit.

Het idee ik verdwaald ben in het museum van Madam Tussauds.

Onze onderneemster (die er ‘au naturel’ zeker mag zijn) ziet er op de foto’s zo af-gefiltert uit dat ik eerder het idee ik verdwaald ben in het museum van Madam Tussauds. Resultaat van al dat gefilter? De realiteit is zoek en het resultaat is zo perfect dat het fake is. En daardoor creeer je weer een kloof met je potentiële klant. Heb je als prospect 1 pukkel op je voorhoofd en dat ideaalbeeld is onhaalbaar. Waarom zou je men dan de moeite doen de winkel binnen te lopen.

Verkoop de ambitie in plaats van het product.

Instagram is een krachtig medium, maar je moet het goed gebruiken. Het is geen verticale reclamefolder om je aanbod klakkeloos te kijken te zetten, maar het is evenmin een one-(wo)man runway om te tonen hoe goed je er wel in je eigen collectie uitziet. En het iz zeker geen eindproef Photoshop.

Het gaat over het verkopen van een ambitie om als klant een situatie, een gevoel of een indruk te beleven MET jou product. Maar zoals bij alle ambities mag je de lat niet te hoog leggen of niemand doet de moeite om ze te bereiken. Want de enige “Runway” die telt, is de landingsbaan naar de winkeldeur.

Hulp nodig om jouw Instagram Strategie helemaal op punt te zetten? Wij helpen ondernemers met Individuele trainingen, workshops en ondersteuning om hun Instagram picture perfect te maken.