3 handige tips voor meer comments op je Facebook posts

Het stond in het groot in het nieuws deze week: “Zuckerberg krikt het belang van de conversatie omhoog op Facebook“. Dat lijkt me logisch: Facebook is een “Social Media” platform bedoeld om vrienden kennissen en oude klasgenoten (die nu lekker dik en oud geworden zijn) terug te vinden en ermee te kletsen. Tenminste dat is het geval voor de doorsnee “bezoeker” van Facebook. Als ondernemer is Facebook een uitgelezen plaats om je bedrijf in de schijnwerpers te zetten. Vertellen wat je bedrijf doet, welke promoties je hebt enzovoort. Om meer zichtbaarheid te krijgen ga je dan maar vissen achter zo veel mogelijk “likes” voor je pagina en probeer je je volgers aan te sporen je content te delen. Want het delen van je posts vergroot je zogenaamde “reach” of “zichtbaarheid” en helpt om prospecten te bereiken die je Facebook pagina nog niet kennen.

Om meer zichtbaarheid te krijgen ga je dan maar vissen achter zo veel mogelijk “likes” voor je pagina en probeer je je volgers aan te sporen je content te delen.

Maar daar knelt het schoentje

Veel bedrijven vertrouwen ENKEL op likes en shares om hun Social Media verhaal wat zichtbaarheid te geven. Ze delen zelf eindeloos hun eigen content of vragen anderen dat voor hen te doen. Nu is juist DAT tegen het basisbeginsel van Facebook, die geld willen verdienen met BETAALDE advertenties. Want als ondernemer ben je de “klant” van Facebook en zijn de ‘leden’ van Facebook hun product. Wil je als bedrijf meer in de tijdlijnen opduiken ? Cashola baby ! Dan ga je je posts moeten “boosten”. Wil je (zonder advertentiebudget) alsnog nog gezien worden ? Dan gaat je de “conversatie” moeten aangaan. Want een post waar over gepraat wordt, is waardevoller is dan eentje met enkel “likes en shares”. Hoe krijg je mensen nu zo ver om een “comment” te zetten onder je post en te gaan converseren over je inhoud ? Wij geven een aantal tips.

Een foto van een damesschoen op een witte achtergrond met daarbij de tekst: “SCHOEN 20 Euro” is nu niet echt iets waar mensen over gaan praten.

1: Vertel een verhaal

Een foto van een damesschoen op een witte achtergrond met daarbij de tekst: “SCHOEN 20 Euro” is nu niet echt iets waar mensen over gaan praten. Social Media is een beetje als een feestje waar je met mensen wil keuvelen. Enkel de naam van je product roepen met de prijs gaat je daar niet echt aan een vlotte babbel helpen. Post dus geen kale producten of aanbiedingen maar laat zien wat er in je bedrijf leeft. Als je er even over nadenkt heb je een berg te vertellen. Onhoud dat wat jij “dagdagelijks” en “gewoon” vindt (Zoals: Hoe maak je als bakker Croissants) voor je klant mateloos boeiend kan zijn.

2: Stel een vraag

Een post op Social Media kan ook een open vraag zijn aan je publiek. “Wat vind jij van XYZ ?” “Hoe zou JIJ product X gebruiken ?” “Wat ga JIJ dit weekend doen ?” Kies voor een open vraag waar je niet gewoon met ja/nee op kunt antwoorden. Iedere vraag die je stelt is een uitnodiging om de conversatie op gang te brengen.

3: Vraag om input of laat ze kiezen

“Welke vind jij leuker: Product A of B ?” “Wat is JOUW recept voor aardbeientaart ?” “Wat ontbreekt er volgens JOU nog in ons gamma ? ” Elke keer vraag je de klant om input of laat je hem kiezen. Het is leuk als je feedback krijgt, het is nog leuker als je volgers met elkaar beginnen te converseren wat nu het beste antwoord is. Input vragen is een leuke manier om ze online te laten kletsen, maar geeft je ook de kans je aanbod beter af te stemmen op de noden van je klanten.

Social Media communicatie is een stuk “loslaten” van de controle.

Heb je schrik voor de “conversatie”?  

Social Media communicatie is een stuk “loslaten” van de controle. Je kunt de conversatie op gang brengen maar daarom heb je niet altijd controle over hoe het gaat uitdraaien.  Misschien draait die onschuldige vraag wel in een gigantische online bitch-fight uit tussen je klanten ? Of zijn de antwoorden op je vragen niet dadelijk wat je verwacht. Dan is het belangrijk om goed te modereren. Dat doe je door op tijd in de conversatie te duiken. Ga constructief om met kritiek en speel een onpartijdige scheidsrechter tussen kissebissende Facebook Diva’s. Ga zeker nooit posts zomaar verwijderen. Wil je je klanten  stimuleren om hun mening te geven, dan moet je die ook respecteren (ook als je het er niet mee eens bent).

De “conversatie” op gang brengen is een van de waardevolste maar ook moeilijkste dingen op Social media.

Want kletsen is scoren

Een Facebook post met daaronder een hele resem van constructieve commentaren en gezellig geklets, dat is de kers op de taart voor je Social Media communicatie. Iedereen die een commentaar gezet heeft krijgt een notificatie als er activiteit is op de post en komt zo weer langs. De views gaan omhoog, de betrokkenheid van je volgers stijgt EN je post scoort beter op Facebook. De “conversatie” op gang brengen is een van de waardevolste maar ook moeilijkste dingen op Social media. Oefening baart kunst, hopelijk kom je met onze tips al een heel eind.

Brain Rangers helpt bedrijven om hun digitale communicatie zuiver te krijgen. Zo geven we workshops rond alles wat met Social Media te maken heeft en begeleiden we bedrijven om beter te scoren op Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin en meer. Ook nood aan een digitaal opstapje? Geef ons een seintje voor een gratis intakegesprek (Zo lang er koffie is 😉 ).

Groetjes, Saskia.

In vier sessies klaar voor de GDPR

Heb je al gehoord van de ‘GDPR’? Schrik je van deze vraag en wil je gerust gesteld worden? Of heb je al iets horen waaien over die nieuwe wetgeving maar wil je weten wat de impact zal zijn voor je onderneming? Brain Rangers brengt in vier boeiende sessies een duidelijk antwoord. Schuif aan tafel en leer alles over de GDPR.

Sessie 1: Wat is de GDPR | Woe 31 januari

En waarom is deze wet in het leven geroepen? In de eerste sessie lichten we toe wat deze General Data Protection Regulation is. Weg met de misverstanden! Brain Rangers spreekt klare taal en legt uit wat het voor jouw bedrijf gaat meebrengen.

Sessie 2: Cybercriminaliteit en de jacht op je gevoelige gegevens | Woe 7 februari

WIE is de Cybercrimineel die digitaal op de loer ligt? Waarom (en hoe) steelt hij gegevens of hackt hij in 1, 2, 3 je bedrijf? Ooit nagedacht hoe groot de kans is dat je personeel vertrouwelijke gegevens zomaar op straat straat gooit? Je leert het allemaal in een thriller van een sessie.

Sessie 3: Compliance – In regel zijn brengt Sales opportuniteiten | Woe 21 februari

De GDPR geeft je een overzicht van alle gegevens die je verwerkt van je klanten en prospecten. Deze gegevens sla je op in een ‘dataregister’. Dat ben je verplicht. Maar daar ligt nu net de kans voor je onderneming. Hoe meer je weet van je klant, des te groter  je Sales opportuniteiten.

Sessie 4: Voorkom datalekken – breng je digitale beveiliging in orde | Woe 28 februari

Voorkomen is beter dan genezen. GDPR boetes voor datalekken kan je maar beter vermijden. Hoe kan je zo een lek voorkomen? Is een antivirus genoeg ? Of moet je gaan Encrypteren? Zit alles wel veilig in je “cloud” ? Hoe zit het met je leveranciers ? We zoeken het samen uit EN geven je een leuke bonus training om aartsmoeilijke paswoorden makkelijk te onthouden.

Interesse?

Prima! Dan mag je je inschrijven.

Waar: De pline (pliniuspark), fonteindreef 8, b-3700 Tongeren
Hoeveel: 65 euro excl. btw per sessie – telkens van 19 – 21 uur
Inschrijven: via www.brainrangers.be/live of 0494/93 21 44
of mailen naar info@brainrangers.be

Heb je nog vragen?

Lees dan zeker ons artikel over de GDPR en hoe Brain Rangers je bedrijf kan helpen om er aan te voldoen. Heb je nog vragen ? Contacteer ons gerust !

Wat is de GDPR?

De GDPR of “Global Data Protection Regulation” is een nieuwe Europese wetgeving rond de bescherming van persoonsgegevens die vanaf mei 2018 voor alle ondernemingen in voege gaat. Iedere onderneming die gegevens van Europese burgers verwerkt moet vanaf dan voldoen aan een set van regels en afspraken rond het beschermen van de gegevens van haar klanten. Het klinkt voor veel ondernemingen misschien al een ver-van-mijn-bed-show die enkel van toepassing is voor de grote bedrijven, maar ook KMO’s vallen onder deze nieuwe wetgeving. De GDPR brengt niet alleen een reeks administratieve verplichtingen waar je als bedrijf aan moet voldoen, maar stelt ondernemingen ook aansprakelijk wanneer er gegevens verloren gaan of terechtkomen in handen van derden. Aan deze “datalekken” zitten zelfs een aantal fikse boetes verbonden.

Dataregister

Bad news voor de KMO? Niet echt. Duurzaam omgaan met de vertrouwelijke gegevens van je klanten moet eigenlijk al in het DNA van je bedrijf zitten, maar vanaf mei komen er nog een aantal administratieve afspraken en handelingen bovenop. Zo moet je als KMO niet alleen de juiste toestemmingen vragen bij het verzamelen van je klantengegevens, je moet ook een dataregister bijhouden waar in staat welke data je verwerkt voor welke doeleinden. Daarnaast moet je binnen een bepaalde tijd ook voldoen aan eventuele aanvragen rond het inzien, wijzigen en verwijderen van persoonsgegevens die klanten of prospecten bij je kunnen neerleggen. Maar je hebt het al zo druk? Gelukkig is Brain Rangers er om een handje toe te steken.

Brain Rangers is een kennis en adviesbureau voor de KMO. Daarom werken we ook met KMO-vriendelijke budgetten op uurtarief. Wil je meer weten over de GDPR en wat Brain Rangers voor je onderneming kan betekenen? Geef ons een seintje, we komen graag genoeg even op de koffie om te kijken wat we voor je kunnen doen.

Creëren van awareness

De GDPR is een berg regels en afspraken die netjes verpakt zitten in een hoop juridische mumbo jumbo. Leuk om naar te luisteren maar soms heb je iemand nodig die het in mensentaal aan jou (en je personeel) uitlegt. Wat is de GDPR, wat is de impact op je bedrijf en waar gaan jullie vanaf mei volgend jaar op moeten letten. Kennis en vooral “inzicht” in die nieuwe regelgeving is verschrikkelijk belangrijk en vormt de basis voor een bedrijf dat vanaf mei volledig “compliant” is met de wet zodat jij als zaakvoerder op 2 oren kunt slapen. Brain Rangers brengt in een sessie van 2 uur een glasheldere workshop over de GDPR en haar impact op je onderneming. Zorg jij voor koffie en een beamer, dan doen wij de rest.

Analyse van je processen en het opmaken van een dataregister

De GDPR vraagt van je onderneming om een aantal administratieve processen op punt te stellen. Je moet op een correcte manier toestemming vragen om klantengegevens te verzamelen, ze inventariseren in een dataregister en aanvragen tot inzicht, wijziging of verwijderen van gegevens tijdig verwerken. De belangrijkste stap hierin is het in beeld brengen van de manieren waarop je vertrouwelijke data verkrijgt, verzamelt, verwerkt en opslaat. Brain Rangers helpt om al deze processen zorgvuldig in kaart te brengen zodat je weet hoe en waar je data verzamelt, verwerkt en opslaat. We wijzen aan waar je je klanten en prospecten moet informeren en waar je hun toestemming moet vragen en helpen je om je dataregister correct en volledig in te vullen. We helpen je ook alles op punt te stellen om eventuele aanvragen rond het inzien, verwerken en verwijderen van data correct en snel uit te voeren.

Een onafhankelijke audit van je IT-omgeving

Maar het geeft geen zin om de voordeur dicht te doen als de achterdeur nog open staat. Het doel van de GDPR is om persoonsgegevens beter te beveiligen en datalekken te voorkomen. Daarom werpt Brain Rangers als jij dat wil een kritische blik op je infrastructuur. Hoe zit het met die digitale omgeving waar jij al die klantengegevens opslaat? Zijn de wachtwoorden nog vers en veilig genoeg? Zijn de antiviruspakketten geïnstalleerd en up-to-date? Hoe zit het met je back-ups? Is alles gepatched en… heeft je personeel de juiste instelling om hackers en crackers buiten te houden? Aan datalekken zijn ernstige boetes verbonden en daarom is voorkomen beter dan genezen.

Brain Rangers helpt

Brain Rangers is een kennis en adviesbureau voor de KMO. Daarom werken we ook met KMO-vriendelijke budgetten op uurtarief. Wil je meer weten over de GDPR en wat Brain Rangers voor je onderneming kan betekenen? Geef ons een seintje, we komen graag genoeg even op de koffie om te kijken wat we voor je kunnen doen.

Bel 0494932144 of stuur ons een e-mail.

Levensreddende handvaten voor een geslaagd IT Project

Iedereen wil verandering, maar niemand wil veranderen. Dat staat wel ergens gedrukt op een tegeltje tegen de muur van een IT-manager, die de wanhoop nabij is. Het is een waarheid als een koe, zeker als je kijkt naar de weerstand en de frustratie die binnen een organisatie opborrelt wanneer de IT afdeling aan de knoppen gaat draaien om een nieuwe softwareversie uit te rollen, of klaar staat met een nieuwe versie van Office of Windows. Naast de technische uitdaging moet er ook nog een berg weerstand overwonnen worden voor een migratie of transitie echt “geslaagd” is.

Wij geven je alvast wat tips waardoor je gebruikers achteraf iets minder lijken op een meute uit de Franse Revolutie die klaarstaat hun IT manager op de Guillotine te sleuren. Allons-Y !

Begin bij de gebruiker

Een succesvolle IT migratie (of het nu naar een nieuwe werkplek of de volgende versie van het ERP pakket is) begint niet in de boardroom. Lang voordat u het technisch plan van een Office 365 migratie begint uit te zetten in een kosten/baten analyse, moet u eerst te rade gaan bij … de gebruikers.  Net zoals Felix Baumgartner checkt of hij een parachute bij heeft voor hij springt, moet jij vooraf langslopen op de werkvloer. Observeer (liefst een beetje discreet) hoe ze momenteel werken met de software/hardware die je gaat vervangen of aanpassen. Misschien vallen er een paar dingen op waarvan je zegt “hmm, dat kan beter/sneller/makkelijker”. En soms zitten die dingen zelfs niet in scope van je project. Stap vervolgens (met open vizier en een ‘open mind’) op je gebruikers af en vraag wat er, volgens hen, beter kan. Hun inzichten, die stammen uit de dagelijkse praktijk, kunnen wel een beetje aanvoelen als kritiek, maar zijn de belangrijkste constructieve basis requirements voor het komend project. Zet je IT-pet even af en bekijk de wereld vanuit het oogpunt van diegenen die de gevolgen van je “verandering” aan de lijve zullen ondergaan. Want een succesvolle migratie eindigt niet op de werkvloer, ze begint er.

Een kwestie van organisch groeien

Wanneer ik de term “Bing-Bang uitrol” hoor, moet ik altijd denken aan de gigantische explosie die heel het universum geschapen heeft. Klopt ook, maar de Big Bang was nu niet echt subtiel. Het heeft al die uit elkaar spattende atomen best wel een paar miljard jaar gekost om te bekomen van dat geweld. Bespaar uw gebruikers die digitale cultuurschok en kies voor een geleidelijke uitrol. Blunder “nummero uno” is het nieuwe softwarepakket enkel uit te testen binnen de IT afdeling. Wanneer de Big-Bang-Theory kijkende geeks, met vooruitgeschoven onderlip en omhooggestoken duimen het “all clear” geven rolt u heel de handel uit naar het gepeupel. Big mistake !

Kies eerst een aantal” influencers” op de vloer, die voor jou de vlag kunnen dragen van dat nieuwe speeltje. Deze “cool kids” (of juist de oude rotten) hebben binnen de gebruikersorganisatie aardig wat invloed. Ze staan open voor verandering en kunnen, (mits zorgvuldige begeleiding), de ambassadeurs worden van jouw project. Geef hen het nieuwe speeltje en laat de rest van de organisatie rustig “snuffelen”. Wanneer andere gebruikers aan je mouw komen trekken met de vraag wanneer “Zij het nieuwe spul nu ook es krijgen”, hebt u vrije baan voor de verdere uitrol. Kies voor die eerste uitrol voor een vrijwillig piloot programma om extra steun te winnen bij de users. Pas daarna is het tijd voor de grote knal.

Ga niet plenair met de billen bloot

Een ander voordeel van een geleidelijke uitrol is dat je op tijd de methode, de documentatie of de training kan bijsturen wanneer je merkt dat de ‘praktijk’ toch niet overeenkomt met die mooie tekening die je op het whiteboard gemaakt hebt. Je krijgt zo de kans om dingen aan te passen gaat in het ergste geval slechts voor een STUKJE van de organisatie met de billen bloot. Alle beetjes helpen! Blijkt ondertussen dat heel het traject een superslecht idee was, dan kan je vroeg genoeg aan de handrem trekken en heel de handel desnoods terugrollen, hopelijk voordat het IT budget er helemaal doorgeblazen is.

Let op voor Captain Caveman aan boord van de USS Enterprise

Als Henry Ford aan de mensen had gevraagd wat ze wilden, hadden ze geantwoord : “Snellere paarden”. Het is een treffend voorbeeld hoe mensen soms moeilijk buiten hun eigen concepten kunnen denken. Toch vraagt de samenleving ons om meer en sneller te innoveren en dingen helemaal anders te doen. We moeten vooruit maar we willen ook dat het allemaal hetzelfde blijft. Hoe pak je dat aan ? Hou bij het uitrollen van je project daarom niet alleen rekening met processen en infrastructuur, maar vooral met de bedrijfscultuur. Wat is de mentaliteit op de vloer ? Werk je voor een hippe startup waar ze morgen geen punt maken om Scrumm sessies met Pokeballs te combineren, of zit je in een iets conservatievere hut ? De kans zit er dik in dat het optie twee is, dus is subtiliteit je beste vriend. Breng veranderingen op een geleidelijke manier binnen in de organisatie, met respect voor de bedrijfscultuur. Alhoewel een digitale innovatie (op papier) handenvol tijd zou moeten besparen, kan een te grote “cultuurschok” nefast zijn voor de productiviteit. Geef Captain Caveman dus even de tijd om te wennen aan al die knoppen van het nieuwe ruimteschip.

Eindig met het hoe, maar begin met het waarom

Een goeie digitale innovatie begint met het communiceren van het “WAAROM”. Vertel je gebruikers (voor je begint) WAAROM het nu allemaal anders moet. Wees open en eerlijk: Wat brengt het op voor het bedrijf, en waar gaan ze hinder van ondervinden. Net als de directie dien je ook je gebruikers te overtuigen van de zin van het verhaal. Pas als je hun commitment hebt ingekocht, kan je een berg weerstand wegnemen. Meestal is “de handleiding” iets dat op de laatste dag van de uitrol on-ceremonieel op het bureau van de gebruiker neergekwakt wordt met de non-verbale boodschap: “Bekijk het maar”. Althans zo voelt het aan van zijn kant. Documentatie is iets dat de gebruiker krijgt als geheugensteuntje, nadat het project hem of haar voorzien heeft van een degelijke opleiding en een betrokken nazorg. Ook hier kan je je influencers weer gebruiken als “steunpunten” op de vloer door het “Train de trainer” principe toe te passen.

Bedank je gebruikers

“Hoe bedoelt u ?” Hoor ik u roepen. Uw IT afdeling heeft net heel de nacht liggen zwoegen en de gebruiker krijgt een bedankje ? Helemaal goed. Onthou:  IT is een ondersteunend proces en ons werk mag niet gezien worden. De wegenwerker staat ook niet om 4 uur in de ochtend aan uw deur te kloppen ‘of hij wat appreciatie kan krijgen voor dat mooie fluisterasfalt dat hij vannacht heeft aangelegd’. Het is aan de IT afdeling om na een migratie de gebruikers te bedanken voor hun geduld en begrip. Een klein koekje of een piepkleine attentie op de werkplek kan wonderen doen om het scherpe randje van die eerste “helpdesk calls” weg te nemen. Een klein beetje dankbaarheid koopt soms een berg begrip.

Dus ontleer wat u geleerd heeft (alzo sprak Yoda) en begin bij de eindgebruiker, teken de plannen op de werkvloer en laat de users uw belangrijkste projectleden worden. Begin met het waarom, eindig met het hoe en doe een koekje bij de koffie ! Success.  Heeft u hulp of advies nodig met IT project of veranderingsmanagement ? Brain Rangers helpt met raad en daad, neem gerust even contact met ons op of bezoek onze website voor een overzicht van onze lezingen en workshops.

Vijf tips om je bedrijf om zeep te helpen met een Ransomware aanval

Je kent het gevoel, op maandagochtend kom je aan op de zaak en er staat een berg werk te wachten. Je mailbox zit vol met vragen en opdrachten voor klanten. Je harde schijf bulkt van offertes en facturen die je nog moet verwerken. Daarbij heb je vrijdag 3 uur gewerkt aan een spreadsheet vol dringende bestellingen. Omdat je het allemaal lekker digitaal hebt opgeslagen werkt het natuurlijk super efficient. Kortom het gaat een schitterende week voor je worden. AF-SCHUWELIJK gewoon !

Zou je het niet liever allemaal eens ondersteboven smijten met een magisch programmaatje dat AL je bestanden en emails zomaar onbruikbaar maakt ? In plaats van relaxed te werken en centjes te verdienen, zou het toch veel leuker zijn om de komende dagen je vingernagels te verorberen van de stress omdat er opeens geen enkel bestand of email meer opengaat ! Stel je voor: Een stortvloed verontwaardigde telefoontjes van klanten, een resem misgelopen opportuniteiten bij prospecten en een digitaal zwart gat waar de gegevens voor de boekhouding stonden. Kortom een digitale kantoor-calamiteit met de verhaallijn van een rampenfilm. Machtig toch ?

Zou je het niet liever allemaal eens ondersteboven  smijten met een magisch programmaatje dat AL je bestanden en emails zomaar onbruikbaar maakt ?

Geloof het of niet, van die programma’s bestaan. Ze zijn gebouwd door een aantal slimme Russische snoodaarts met kwade bedoelingen en zijn superhanding om te installeren. Crypotolockers (zo heet dat spul) versleutelen automatisch AL je belangrijke bestanden (op je computer of op de centrale fileserver) in een reeks geëncrypteerde bestanden die je niet kunt openmaken.

Klantvriendelijk als onze Ruski’s Igor and Pjotr zijn, krijg je daanra een melding op je scherm met de optie om “losgeld” te betalen om je bestanden terug te kunnen lezen. De inhoud van je bestanden is als het ware ‘gegijzeld’. Wat deze ‘Ransom-ware’ echt spannend maakt is de chronometer op je scherm die dreigend aftelt naar het moment waarop Igor de sleutel weggooit en AL je bestanden onherroepelijk verloren zijn. (Pjotr zit tegen dan al lang op café).

Lijkt het je wat ? Wij geven je vijf tips om zo snel mogelijk je bedrijfsnetwerk naar de virtuele verdoemenis te klikken met je eigenste “Ransomware” infectie. Zo heb je tenminste een straf verhaal om op te hangen aan de toog als je nog eens uitgaat met vrienden.

1: Gebruik geen antivirus en doe zeker geen updates.

Antivirus pakketten zijn eigenlijk niet je grootste hindernis als je een Ransomware infectie wil oplopen. In de meeste gevallen zal de antivirus software het “Cryptolocker” bestandje wel herkennen en zorgvuldig neutraliseren. Maar om dat te kunnen moet het antivirus pakket wel ‘up to date’ zijn. Dus, liefst GEEN Antivirus en als je er dan toch eentje hebt, laat het ding dat wat verkommeren door geen aandacht te besteden aan  updates voor de antivirus definities.

2: Gooi de firewall in de prullenbak.

Heb je zo een rood kastje in het serverhok staan dat de binnenkant van je netwerk veilig houdt tegen onze malafiede vrienden ? Het zou wel eens kunnen dat dit ding de “Cryptolockers” er uit kan filteren voordat ze op je pc geraken. Het is onaanvaardbaar om dit niveau van beveiliging te hebben. Hoe ga je anders ooit zo een leuke infectie oplopen ? Weg met die firewall !

3: Geef iedereen overal toegang, met maximale rechten.

Om onze “Ransomware” maximale “beenruimte” te geven is het belangrijk dat we iedereen zo veel mogelijk rechten geven op het netwerk. Zo kan de Cryptolocker niet alleen de bestanden versleutelen van Jenny de poetsvrouw, maar ook alle andere bestanden op de server waar Jenny toegang toe heeft. Om te garanderen dat de installatie van de Cryptolockers zo vlot mogelijk verloopt is het belangrijk om iedereen “admin” of “installatie”-rechten te geven op hun PC ook al hebben ze dit helemaal niet nodig om hun werk te doen.

4: Klik op elke link of bijlage … in elke email … van iedereen.

Ransomware kan zich  handig per mail verspreiden via geïnfecteerde pc’s. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst ‘prijs hebben’. Klik daarom op elke link en elke bijlage van elke email die je binnen krijgt. Stuurt iemand die je kent je een bijlage die je niet verwacht ? Lijkt het onderwerp wat vreemd ? Is het een afzender die je totaal niet kent ? Doe dan zeker alles open en klik op elke link (zeker bij twijfel). Eens de “Cryptolocker” op je PC staat, zijn niet alleen al je bestanden encrypteerd, het pareltje verspreid zich ook nog eens via mail naar iedereen in je adresboek. Zo krijgen je collega’s, leveranciers en klanten ook de smaak te pakken van een echte  Ransomware-infectie. Je gaat populair worden :).

5: Neem zelden of nooit backups.

Het allerergste zou zijn als je nog ergens een recente backup zou hebben van je geïnfecteerde bestanden. Die zou je dan zomaar kunnen terugzetten en dan zou alles vergeven en vergeten zijn. Dus liefst GEEN backups. Als je dan toch per sé backups wil maken, doe het dan manueel en zo onregelmatig mogelijk. Zo ben je er zeker van dat ook DIE backups te oud en dus, waardeloos zijn.

Een paar keer klikken, even niet opletten en hopla !

Zo zie je maar hoe makkelijk het is een Ransomware aanval (met rampenfonds waardige gevolgen) op je dak te krijgen. Een paar keer klikken, even niet opletten en hopla: Weken achterstand op de administratie, misgelopen omzet, klanten die opstappen of misschien zelfs erger.

Wil je, als kers op de taart, ook nog een financiële kater ? Vergeet dan Igor en Pjotr zeker niet te betalen om je bestanden terug te krijgen. De kans dat je zuurverdiende centen (die je met de Visa kaart mag storten op een rekening in Verwegistan) het euvel verhelpen, is klein. Wel kunnen er opeens springkastelen gekocht worden in de Seycellen en dat allemaal zonder je toestemming, vanaf jouw creditkaart. Actie en spanning alom, maar wel moeilijk om er een bonnetje van te krijgen voor de boekhouding. Ach ja , we wensen je alvast veel klikplezier onderweg naar de docu-soap van je digitale ondergang.

Toch maar niet dan …

Toch geen zin in zo een scenario ? Wil je meer weten over de gevaren van Ransomware of heb je nood aan een onpartijdige audit van je bedrijfsnetwerk ? Geef ons een belletje. Brain Rangers staat klaar met onafhankelijk advies op maat van jouw onderneming. We kijken met argusogen waar de digitale risico’s en opportuniteiten schuilen binnen jouw bedrijf. Zo hoef jij je geen zorgen meer te maken en laten wij IT voor U werken, in plaats van andersom.

Vijf goede IT voornemens voor iedere onderneming in 2016

Laat ons even beginnen met u en uw onderneming alle goeds te wensen voor 2016. Waarschijnlijk barst u van de plannen voor het tweeduizend en zestiende ritje rond de zon sinds het begin van onze jaartelling. Goeie voornemens horen daar natuurlijk ook bij. Naast “Niet meer zo veel eten en drinken” zitten er hoogstwaarschijnlijk een paar “zakelijke” voornemens tussen. Wij hebben er nog vijf genoteerd die men op de nieuwjaarsbrief van iedere bedrijfsleider zou moeten terugvinden.

Check uw backups

Natuurlijk maakt u toch backups van uw belangrijkste bedrijfsgegevens! Maar stel dat er ergens iets fout gaat en dat, ondanks uw ijverige backup-policy, alle data verloren zou gaan? Het kan zomaar gebeuren, want slechts 1 op 20 bedrijven controleren op regelmatige basis of de backups die ze maken ook nog effectief werken. Wanneer was de laatste keer dat u zo een restore-test deed? Voor veel bedrijven komt dat punt er pas wanneer er echt iets fout loopt en men vaststelt dat alle backups onbruikbaar of ‘corrupt’ zijn. Een goed voornemen is om minstens een keer per kwartaal te testen of uw backups nog ok zijn. U kan dit eenvoudig testen door een gedeelte van de opgeslagen bestanden “terug te zetten”, om te kijken of alle gegevens nog wel bruikbaar zijn.

De snelste manier om te besparen is de telecomfactuur eens grondig na te kijken.

Draai uw telecomfactuur eens ondersteboven

Een paar maanden terug kwam ik bij een bedrijf dat in hun garage een bel had geplaatst. Telkens als de telefoon ging op het bureel, rinkelde die bel vrolijk mee. Bij het nazicht van hun telecomfactuur bleek dat ze die bel (een goedkoop ding van hooguit 5 Euro) al 20 jaar huurden via Belgacom, aan een kost van 3 Euro per maand. Absurd! De snelste manier om te besparen is de telecomfactuur eens grondig na te kijken.
Weet u exact waar alle diensten en producten op de factuur voor dienen? Zijn alle nummer(s) op de factuur nog wel in gebruik? Hebt u ECHT al die speciale antwoord-apparaat of call-forwarding functies wel nodig? Wie zijn de “grootverbruikers” van “Voice en data” verkeer onder uw werknemers en hoe kan u hierop besparen?

Ook hier moet er regelmatig een update gebeuren om zeker van te zijn dat uw website niet gekaapt wordt door hackers om virussen te verspreiden aan uw bezoekers.

Laat uw website eens updaten

Laten we hopen dat de tekst op uw website niet meer dezelfde is dan die van 2010 toen uw site voor de eerste keer live ging. Om uw website boeiend te houden voor uw bezoekers is “verse content” een must. Misschien is 2016 wel het jaar dat u kan beginnen met een blog? Zo kan u “storytelling” gaan gebruiken om uw klanten en prospecten te informeren en te engageren. Maar hoe zit het met de ‘achterkant’ van uw website? Hiermee bedoelen we de broncode en de webserver waar uw site op draait. Ook hier moet er regelmatig een update gebeuren om zeker van te zijn dat uw website niet gekaapt wordt door hackers om virussen te verspreiden aan uw bezoekers. Geef uw webmaster eens een belletje dit jaar en vraag hem/haar eens of alles nog “up to date” is.

Raap alle licenties eens bij elkaar

Weet u nog precies voor welk stuk software u welke licentie heeft? Office pakketten, Operating systems, Antivirus pakketten of dure grafische programma’s: de licenties voor heel die handel kosten aardig wat geld. Wanneer hebt u ze nog eens overlopen om te kijken of u nog met alles in regel bent. Meer dan eens komen we in een bedrijfsomgeving licenties tegen voor Office pakketten die eigenlijk bedoeld zijn als een studentenlicentie. Goedkoop kan duur-koop zijn als bij een controle blijkt dat u niet in regel bent. Andersom is ook mogelijk. Misschien betaalt u wel teveel voor hetgeen u gebruikt. Zoek dit jaar alle software-dozen en licentiedocumenten eens bij elkaar om te kijken of alles nog wel klopt.

Enkel zo kan IT voor U werken, terwijl u zich toelegt op wat ECHT belangrijk is.

Ga IT strategisch gebruiken

Maar het belangrijkste voornemen moet toch wel zijn: Laat IT voor u werken in plaats van andersom. Stel uzelf dit jaar de vraag: Waar wil ik heen? Plan ik een overname? Ga ik uitbreiden? Wil ik kosten besparen of ga ik een hele nieuwe bedrijfstak aanboren? Vraag u dan ook meteen af hoe IT u hiermee kan helpen. Laat in 2016 uw digi-stress varen en stop met achter digitale trends aan te lopen. Neem het heft terug in eigen handen en richt uw IT omgeving in naar de noden van uw bedrijf (en niet andersom). Enkel zo kan IT voor u werken, terwijl u zich toelegt op wat ECHT belangrijk is.

Vanuit Brain Rangers wensen we u allen een voorspoedig en succesvol jaar. Zoals altijd staan wij gereed met raad en daad om uw digitale kopzorgen weg te nemen en uw bedrijfs- en IT-strategie op één lijn te brengen. Heeft u vragen over bovenstaande onderwerpen of wil u even kennismaken tijdens een vrijblijvende kop koffie? Geef ons gerust een seintje. Daar klinken we op.

Blog: “Maar we hebben toch een firewall?”: de onzin van een perimiter-security strategie

“Maar, We hebben toch een firewall? “… Het weerklonk uit de mond van de bedrijfsleider die vol onbegrip zijn IT manager aankeek. De brave man moest het antwoord schuldig blijven en keek bedruimeld naar z’n eigen schoenen. Ja, ze hadden een firewall, een hele dure zelfs. Maar toch had deze firewall hun niet kunnen vrijwaren van de virusinfectie die de afgelopen week als een lopend vuurtje door hun bedrijfsnetwerk gegaan was. Het resultaat? Geïnfecteerde werkstations, corrupte data op de servers en uren productiviteitsverlies. Om nog maar te zwijgen van een hele hele boze CEO die niet snapte hoe zoiets mogelijk was.

Het is een verhaal dat ieder bedrijf kan overkomen. Ondanks dure firewalls en hoge “muren” tussen het bedrijfsnetwerk en het internet lekt er toch een virus door de mazen van het net. Hoe kan dat nu?
Het antwoord is dat de meeste bedrijven nog steeds vertrouwen op perimiter security. Een verdedigingsmuur tussen het bedrijfsnetwerk aan de binnenkant en het internet, waarbij de focus ligt op het afschermen van gevaren van buitenaf. Alle het verkeer van de “buitenkant” word ge-firewalled, gescand en gemonitored voordat het het bedrijfsnetwerk mag betreden.

De poortwachters van onze “perimeter firewalls” kijken alert richting het boze internet, terwijl het drama zich juist binnen de stadswallen afspeelt.

Wat zich aan de achterkant van deze virtuele poortwachter afspeelt (op uw lokaal bedrijfsnetwerk) wordt door de firewall als “vertrouwd” aanzien en genegeerd. Maar als het gevaar zich juist aan de binnenkant voordoet? Steeds vaker zien we hoe infecties vanuit het bedrijfsnetwerk zelf vertrekken en zich daar ongehinderd kunnen verspreiden. De poortwachters van onze “perimeter firewalls” kijken alert richting het boze internet, terwijl het drama zich juist binnen de stadswallen afspeelt.

Hoe geraakt zo een virus of een ander stuk mallware nu door onze firewalls heen? Het antwoord is: onze gebruikers brengen ze zelf mee naar binnen. Onbewust prikken ze zelf gaten in de beveiligingsstructuren die u zorgvuldig hebt opgezet.

Hebt u al eens gehoord van Digitale Vuile Voeten?

Werkstations zijn geen statische desktop-PC’s meer die braaf op kantoor achterblijven als de laatste de deur dichttrekt. Ze gaan met de werknemer mee naar huis waar ze voor werk, maar soms ook privé gerelateerde zaken gebruikt worden. Daar worden ze uiteraard ingeprikt op het thuisnetwerk, waar ze vrolijk op hetzelfde netwerksegment zitten als de door spyware geïnfecteerde game-pc van zoonlief.

Wanneer gebruikers echter teveel rechten hebben op hun werkstations (U hebt een local admin policy of een Bring Your Own Device” strategie) lopen ze het gevaar om bewust of onbewust mallware op hun pc te vergaren.

Een verkeerde klik op een webpagina, die buiten het bedrijfsnetwerk niet door de firewall gefilterd is en bingo!

Een verkeerde klik op een webpagina, die buiten het bedrijfsnetwerk niet door de firewall gefilterd is en bingo! Een andere manier is een “horizontale besmetting” waarbij de laptop van de werknemer geïnfecteerd wordt door een stuk mallware op een andere pc die zich op hetzelfde netwerk bevindt.

Al deze infecties vinden plaats buiten de muren van het bedrijfsnetwerk (en buiten de macht van de corporate firewall). De volgende ochtend plugt werknemer X zijn geïnfecteerde laptop op het bedrijfsnetwerk ACHTER de firewall en het spel is op de wagen. Wanneer de infectie lokaal blijft is het nog ZO erg niet, maar veelal verspreid de mallware zich “horizontaal” naar andere pc’s en servers binnen uw netwerk. De laptop loopt met “digitale-vuile-voeten” door de achterdeur naar binnen en uw hele infrastructuur is in gevaar. Ondertussen kijkt de dure perimeter firewall letterlijk de andere kant uit.

Wat kan je er aan doen?

 

Rechten versus Restricties

Aan de kant van de werkstations is een kwestie van veiligheid versus gebruiksgemak. Een totaal dichtgetimmerde werkplek waar gebruikers zelf niets kunnen installeren is misschien niet altijd even handig. Maar weegt het gemak op tegen het risico van een mogelijke infectie van die pc (of het hele bedrijfsnetwerk). Het intelligent gebruiken van een rechtenpolicy op de werkplek (voorbij de “alles of niets” aanpak) vindt zeker een gulden middenweg.

Firewals! Overal firewalls!

Alle Windows versies (Vanaf XP) hebben een ingebouwde firewall op OS-niveau. Zorg ervoor dat deze functionaliteit automatisch gebruikt wordt wanneer de gebruiker met zijn laptop op een vreemd netwerk aanlogt. Zo is de kans op horizontale infecties al een stuk minder. Het gebruik van een lokale (en up-to-date) virusscanner is uiteraard ook een vereiste.

Cloud based firewalls

Als u werkt met een content filtering firewall, die internet traffiek scant op infecties of virussen, dan werkt deze waarschijnlijk enkel voor werkplekken op uw bedrijfsnetwerk. Met een zogenaamde cloud-based firewall gaat al het internet verkeer van uw gebruikers (of ze nu op het bedrijfsnetwerk zitten of bij de McDonalds om de hoek) altijd door een ‘firewall op het internet’. Ongeacht hun locatie : Het verkeer richting de laptop wordt netjes gezuiverd en gescanned.

Core security

De klassieke firewall benadering gaat uit van het principe dat het internet een “onveilige” omgeving is en het lokale netwerk als “veilig” wordt ervaren. Bij het implementeren van Core security worden beide omgevingen als “onveilig” ervaren. Het verkeer richting je servers wordt zowel vanaf het intranet ALS het internet gefiltert en gemonitord. Enkel essentiële poorten en diensten zijn bereikbaar vanaf het Wan en het Lan. Zo beperk je het risico van een server-infectie langs de binnenkant van het netwerk.

De “Digitale Vuile Voeten-methode” is slechts één manier waarop je bedrijfsnetwerk van binnenuit geïnfecteerd kan raken. Phishing aanvallen, Usb-sticks met mallware en nog vele andere attack-vectors vormen evenzeer een bedreiging.

Het is tijd om een extra slotgracht te graven aan de binnenkant van ons netwerk en de meest cruciale bedrijfsdata beter te beschermen.

Wat we moeten loslaten is dat het gevaar slechts van de “buitenkant” kan komen. Servers dienen beschermt te worden tegen aanvallen van buitenaf EN van binnenuit. Het is tijd om een extra slotgracht te graven aan de binnenkant van ons netwerk en de meest cruciale bedrijfsdata beter te beschermen.

Het op zoek gaan naar een balans tussen veiligheid en gebruiksgemak. Het is een balans tussen rechten en restricties met 1 belangrijke filosofie: Geen enkel netwerk is echt helemaal te vertrouwen.

Hebt u vragen over beveiliging? Will u meer weten over Core security versus Perimiter security? Vraagt u zich af of uw netwerk wel helemaal veilig is? Aarzel niet en neem vrijblijvend contact met ons op. BrainRangers kan u bijstaan in raad en daad.

Column: Van NAAR het werk tot AAN het werk

“De gemiddelde belg staat 58 uur per jaar in de file” stond in het groot op het scherm bij een congres waar ik laatst was.

Landgenoten die me dagelijks vergezellen, op de openlucht-parkeerplaats die ‘E40-richting-Brussel’ heet, zullen daar eens smakelijk om lachen. Natuurlijk zitten zij ver boven die 58 uur per jaar, maar andere landgenoten (die nog nooit buiten hun eigen postcode hebben gependeld), halen dat gemiddelde uiteraard stevig naar beneden.

De vraag is : Waarom staan we nog in de file ? Waarom rijden we nog steeds slaafs in onze ijzeren bolide naar een voorafgesproken gebouw om daar een laptop in te pluggen en een email sturen naar een persoon aan de andere kant van de tafel ? (Die net een evenzeer zinloze rit achter de rug heeft ? )

Het antwoord is simpel : 80 % is traditie. Vanuit de technolgie zijn alle middelen aanwezig om de gemiddelde kantoormedewerker voor 80% van zijn werktijd locatie-onafhankelijk te laten maken. Wanneer hij/zij geen whiteboard moet vol kribbelen om collega’s te overtuigen tijdens een meeting, dan kan hij/zij toch perfect van waar dan ook werken ?  Maakt het uit of je een pijama draagt met Garfield slippers of strak in het pak zit zolang er maar resultaten zijn ?

Maar het is “Traditie” om naar je werk te ‘gaan’.

Maar het is “Traditie” om naar je werk te ‘gaan’.  Van toen we eind 19e eeuw van ons erf afgewandeld zijn richting ‘de fabriek’ is “Naar het werk gaan.” al jaren een geïndoctrineerde traditie geworden. Zolang je moertjes en boutjes maakte in de fabriek was het ook heel normaal dat je aanwezig was om je ding te doen en daarna hopelijk weer naar huis ging. Maar in een kennis- en diensten economie is dat niet meer zo evident.  Als hetgeen je produceert niet meer echt tastbaar is, waarom dan nog naar een specifieke locatie gaan om ‘het’ te doen ? Is het niet belangrijker AAN het werk te gaan dan om NAAR het werk te gaan ?

Is het niet belangrijker AAN het werk te gaan dan om NAAR het werk te gaan ?

Voor zowel werkgever als werknemer is “Het nieuwe werken” soms “de olifant in de kamer” die iedereen probeert te negeren. De werknemer zwijgt erover omdat hij/zij denk dat de baas dat nooit ziet zitten. De baas houdt de lippen op elkaar omdat hij vreest dat morgen heel zijn kantoor leeg staat.  “Werken-van-waar-je-wil” is niet zo evident voor onze uit de Vlaamse klei getrokken ondernemingen.

Voor de werkgever wil het zeggen dat hij/zij niet alleen de “9 tot 5” mentaliteit moet loslaten, maar dat hij/zij ook klaar moet zijn om zijn werknemers anders te gaan evalueren.

Inderdaad, je weet niet meer of die “thuiswerker” nu effectief ‘aan het werk is’ of dat hij ongeschoren in zijn ‘Marcelleke’ naar “Familie” ligt te kijken tijdens de ‘werkuren’. Stel jezelf daarom de vraag : Weet jij als werkgever 100% van de tijd waar de mensen in je kantoor mee bezig zijn ? Kan je alles en iedereen constant controleren ?

Alternatieve controle-mechanismen voor thuis-werkers zoals : “Login tijden meten” of ‘Het aantal keyboard aanslagen per uur tellen” zijn ronduit zinloos. Als je daar nu al aan denkt moet je niet met het nieuwe werken beginnen.

Maar ook voor de werknemer is het akelig. Werken op “flexibele locaties” is vreemd ! Er is opeens niemand meer die je komt halen voor koffie en ook geen baas die ziet dat je “goed bezig bent”. Soms is het ontbreken van de 9 tot 5 mentaliteit waar de nieuwe werker aan wil ontsnappen, juist datgene wat hij achteraf het hardste mist : het geeft structuur.

“Het nieuwe werken” is geen doel op zich. Niemand zegt dat je volledige HR afdeling morgen integraal moet gaan flexwerken in de plaatselijke coffeeshop. Flexibel werken moet er komen om een nood in te vullen. Een nood rond mobiliteit (of het gebrek er aan), rond flexibiliteit (en het gebrek er aan) en rondom de toename van effectiviteit (of het gebrek er aan).

Praktisch kan dat zo eenvoudig zijn.

Praktisch kan dat zo eenvoudig zijn als bijvoorbeeld : Flexibele werktijden. Eerst 2 uurtjes van thuis uit werken en vertrekken NA de files. Misschien zelfs een extra satelliet – kantoortje huren in de buurt waar veel van je werknemers wonen. Flexibel werken heeft meer gradaties dan “alles of niets”.

Helaas is er geen gouden pil om het van de eerste keer helemaal juist te doen en iedereen dadelijk tevreden te houden. Het “Nieuwe Werken” is geen doel maar een middel. Het is ook geen oplossing maar een groeiproces waarbij iedereen leert van zijn eigen (of andermans) fouten.

U moet het als bedrijf daarom ook niet van de eerste keer 100% goed doen. Evenmin is halsstarrig vasthouden aan oude gewoontes een valabele optie. De concurrentie, de mobiliteit, de arbeidsmarkt en de beschikbare technologie is hiervoor gewoon te dynamisch.

Waarom sta ik hier ?

Dus als u de volgende keer in de file staat stel u dan eens de vraag : “Waarom sta ik hier ?” en “Hoe kan het beter ?” U krijgt vast wel een idee. Want thuis of op kantoor, in maatpak of pantoffels, de beste innovaties houden zelden rekening met locaties.

Hebt u vragen of ideeën rond het nieuwe werken of wenst u de mogelijkheden verder te verkennen ? Neem gerust contact met ons op, Brainrangers weet raad.

Column: “4 bakken bier en een paptafel” De kunst van creatieve Social Media proposities

De meeste Social Media lezingen beginnen met één of ander druk Youtube filmpje dat enthousiast op het publiek wordt losgelaten door een over-gecaffineerde marketing yuppie. Daar zie je dan dat er al miljard tweets verstuurd zijn en dat er 400 Youtube filmpjes bijkomen terwijl je aan je neus krabt. De boodschap van deze prentjes is duidelijk: Ga op social media ! Mis de boot niet ! Haast je ! Doe wat ! enz enz … .

Het gevolg is paniekvoetbal: Social media accounts worden inderhaast aangemaakt op alle mogelijke platformen. Maar niemand heeft een idee wat ze daar gaan vertellen. Resultaat : klungelige communicatiepogingen die meer weg hebben van ongerichte reclame OF het resulteert in een lege Facebookpagina. Het is het zoveelste doodgeboren kind van de IT innovatie bij de middelgrote ondernemingen.

Platte reclame op Social Media is als een kortingsbon plakken op het bidprentje van je pas overleden grootmoeder.

Maar hoe komt dat nu ?

Eén van de hoofdredenen is dat Social Media nog altijd strikt gezien wordt vanuit het oogpunt van IT of Marketing. Als een techneut je moet uitleggen hoe je een Social Media campagne opzet, dan kan je net zo goed aan een bouwvakker een recensie over ballet vragen. Van de marketeer kant is het even erg : Platte reclame op Social Media is als een kortingsbon plakken op het bidprentje van je pas overleden grootmoeder. Geen van beide uitersten is wenselijk.

Social Media is een conversatie, een verhaal

Op Social Media gaan mensen in een virtuele sociale omgeving met elkaar om. Ze willen interactie, zich inleven in een verhaal, sociale relaties uitbouwen. Er zijn verschillende strategische visies over hoe je Social Media kan inzetten. Hetgeen ze allemaal gemeen hebben is de propositie : “Persoon – Proces – Product”.

Zo begint elke succesvolle Social Media met de volgende vragen: “Wie ben ik ?” “Wat is mijn proces ?” en “Wat is mijn product ?”. Waar platte reclame begint (en eindigt) bij de laatste vraag, gaan mensen soms meer interesse hebben in de eerste twee.

“Maar hoe moet ik het dan doen op Social Media ? “. De vraag kwam van een jonge onderneemster uit het publiek bij één van onze lezingen over Social Media. Met haar reclamebedrijf, dat zich onder andere specialiseert in belettering van etalages, was nog op zoek naar een originele Social Media pitch. Het posten van haar ‘Producten’ op Facebook kreeg niet het gewenste engagement.

Wat kon ze doen ? We spitsten ons dus toe op de eerste twee : Persoon en Proces. Op de vraag “Waar zijn je klanten benieuwd naar ?” kregen we een boeiend antwoord. Sommige klanten geloofden niet dat zij als klein meisje, geconcentreerde charme in een form factor van 160 cm, zo een grote etalage helemaal alleen kon beplakken. De manier waarop ze dat deed was echter nog boeiender: Het omvatte een constructie van trapladders, behang-tafels en … 4 bakken bier, om de gigantische stickers te ondersteunen en op te hangen. En in dat antwoord werd haar Social Media propositie plots glashelder.

Zo is een filmpje hoe deze jongedame een gigantische etalage kan beplakken met trapladders, behang tafels en bierbakken, het ideale recept om haar boodschap viraal te laten gaan.

Iedere ondernemer verkoopt een product (of dienst), maar op Social Media heeft men soms meer interesse in de persoon of het proces. Zo is een filmpje hoe deze jongedame een gigantische etalage kan beplakken met trapladders, behang tafels en bierbakken, het ideale recept om haar boodschap viraal te laten gaan.

Een scheut info-tainment, een lepel huisstijl en een scheutje humor zorgen dat posts gedeeld worden en zo hun eigen leven gaan leiden. Juist dat ‘eigen leven’ is zo veel krachtiger dan enkel platte reclame want hier is er sprake van echt engagement.

Dus we wachten vol spanning af op de eerste ‘making off’ clip van deze jongedame die hiermee een succesvolle gooi kan doen naar een berg “likes” en een hoop “shares”. Want een goeie Social Media campagne bestaat uit de relatie die mensen opbouwen met de persoon en de interesse in het proces. En ook al omvat dit trapladders, behangtafels en 4 bakken bier … het resultaat telt.

Bent u ook op zoek naar advies voor het uitbouwen van een effectieve Social Media campagne ? Brainrangers weet raad. Contacteer ons vrijblijvend op info@brainrangers.be voor een afspraak.

De verschillende soorten back-ups (en welke je het best gebruikt)

“You don’t know what you’ve got ‘till you loose it”. Wie belangrijke bestanden al eens is kwijtgeraakt ZONDER  een goeie back-up, kan dit nummer zeker luidkeels meezingen. Back-ups zijn belangrijk. Ze kunnen je uren werk besparen als je per ongeluk iets hebt weggegooid maar evenzeer je bedrijf van de ondergang redden wanneer er echt iets fout gaat. Maar welke back-up is nu de beste en hoe vaak moet je back-uppen ?

Welke soort bestanden zijn er

De harde schijf van je computer (of je server) staat vol met data. Die data is meestal in 3 soorten te herleiden:

  • Het besturingssysteem : Dit zijn alle bestanden die nodig zijn om het systeem te doen werken (Het Linux, Mac of Windows operating system). Deze bestanden worden weggeschreven wanneer de computer voor het eerst geïnstalleerd wordt.
  • Applicatiedata : Dit zijn alle bestanden die weggeschreven worden door de applicaties die je installeert. (bv : De installatiebestanden van Office of je boekhoudprogramma)
  • Gebruikersdata : Dit zijn de bestanden die door jou of andere gebruikers aangemaakt worden : Je rekenbladen, tekstdocumenten, foto’s etc.

Je besturingssysteem back-uppen heeft enkel zin als je een volledige “spiegel back-up” doet van je harde schijf.

Wat moet je back-uppen?

Wat er ALTIJD in je back-up moet steken zijn de gebruikersdata. Dit zijn de bestanden die door jou of je werknemers aangemaakt zijn en die ‘uniek’ zijn.

Heb je een boekhoudpakket met een aantal specifieke instellingen of parameters ? Back-up dan ook de applicatiedata. Stel er gaat iets mis met jullie server of met je laptop en je moet alles herinstalleren, dan kan de back-up van je applicatiedata helpen deze specifieke instellingen snel terug te zetten. Vraag hiervoor inlichtingen aan de leverancier van je software pakket.

Het besturingssysteem : Het heeft weinig zin alle bestanden van je besturingssysteem te back-uppen. Als er echt iets fout gaat bestaat de kans dat je dit toch ‘vers’ gaat moeten herinstalleren. Je besturingssysteem back-uppen heeft enkel zin als je een volledige “spiegel back-up” doet van je harde schijf.

Welke soorten back-ups zijn er?

Er zijn verschillende soorten van back-ups. Afhankelijk van de hoeveelheid data die je moet back-uppen en de snelheid waarmee je back-up loopt kan je een van de volgende opties kiezen :

De volledige back-up
Een volledige back-up is er een van alle bestanden. (bv Al je gebruikersdata). Telkens je de backup start worden alle bestanden meegenomen in de nieuwe backup. Ook die bestanden die je al 2 jaar niet meer aangeraakt hebt.
Voordeel : Je hebt al je bestanden in 1 back-up.
Nadeel : Doorlooptijd en omvang : Iedere back-up is even groot als je volledige “dataset”.

De differentiële Back-up
Bij een differentiële back-up maak je eerst een ‘volledige’ back-up. Daarna gaat de differentiële back-up enkel DIE bestanden opslaan die sinds de volledige back-up gewijzigd zijn.

Bijvoorbeeld. : Je maakt een volledige back-up op vrijdagavond en al de andere dagen maak je een differentiële back-up. Enkel die bestanden die sinds vrijdag veranderd zijn worden dan opgeslagen.

Voordeel : differentiële back-ups zijn sneller klaar.
Nadeel : Je hebt naast je differentiële back-up ook nog altijd een volledige back-up nodig.

De incrementele Back-up
De incrementele back-up is meer een ‘deze vuist op deze vuist’ back-up. Je maakt eerst een initiële (volledige) back-up. Daarna worden enkel de bestanden weggeschreven die veranderd zijn na de vorige back-up. Iedere incrementele back-up bouwt dus verder op zijn voorganger.

Bv : Je maakt iedere dag een incrementele back-up. De back-up van maandag bevat enkel de bestanden die gewijzigd zijn sinds zondag. De back-up van dinsdag bevat enkel de bestanden die gewijzigd zijn sinds maandag en ga zo maar door.

Voordeel : Incrementele back-ups zijn kleiner van omvang en zijn sneller klaar.
Nadeel : Bij het terugzetten van je back-up is het even opletten geblazen welke versie van je incrementele back-up je gaat terugzetten.

De mirror (Spiegel)
Bij een “Mirror” back-up worden alle bestanden gespiegeld. De back-up is een zogenaamde realtime copie van je data. Gooi je een bestand weg, dan wordt dit bestand ook dadelijk weggegooid in je back-up.

Voordeel : Zeer handig bij een back-up van je volledige harde schijf.
Nadeel : Je kan niet teruggaan in de tijd. Wat je weggooit in je originele data wordt ook dadelijk verwijderd uit de back-up.

En hoe vaak moet ik back-uppen?

Hoeveel data (werk) kan je verliezen en wat is hiervan de impact op je bedrijf ? Dit getal gaat de optimale ”frequentie” van je back-ups bepalen. Dus 1 dag back-up per dag is slechts 1 dag verliezen. Hou ook altijd rekening met de doorlooptijd van je back-up. Als het 48 uur duurt voordat je ‘volledige back-up’ klaar is kan je die niet om de 24 uur starten. Kies in dat geval voor een differentiële of incrementele back-up.

Wees verstandig en leer deze les niet “uit ervaring”.

Niet ‘al doende’ leren

Back-ups zijn belangrijk. De meeste bedrijven zien dit echter pas in nadat ze eens met hun neus tegen de muur zijn gelopen en bestanden zijn kwijtgeraakt. Wees verstandig en leer deze les niet “uit ervaring”.

Hebt je vragen over back-ups en back-up strategieën, geef ons gerust een seintje. Brainrangers maakt graag een analyse van je digitale situatie en werkt de oplossing uit die het best bij u past. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.