Brain Frame : 3 social media tips voor de detailhandel.

Als kleine detailhandel opboksen tegen de e-commerce reuzen is geen sinecure. Toch heb je een aantal troeven in handen, maar je moet ze op de juiste manier uitspelen. Wij geven alvast 3 tips mee om als kleine speler de reuzen te snel af te zijn.

Slachtoffer van hun eigen succes

Liever luisteren? Dat kan: Check de audioversie van deze post.

Black Friday, Cyber Monday … De Amerikaanse feestdagen duiken de laatste jaren meer en meer op in onze cultuur. Nadat ik in november als vreemde man ’s avonds nog snoep zat uit te delen aan uitgedoste minderjarigen op Halloween (op een andere dag wordt je daarvoor opgepakt) was het vorig weekend tijd om in mijn pijama online op koopjesjacht te gaan.

Bovenaan het winkellijstje stond (op aandringen van mijn allerliefste wederhelft) een portretlens voor haar spiegelreflex camera. Met een knappe vent als ik als echtgenoot wil je natuurlijk niets liever dan de allerknapste headshots maken (blijf ik mezelf wijsmaken). Even dat complexe typenummer in Google tokkelen en huppekee.

Bovenaan de zoeklijst dook voor een keer eens niet één van de grote magnaten zoals Amazon Coolblue of Bol, maar een alleraardigst fotografiewinkeltje uit het Vlaamse Hageland dat nog vernoemd is naar de achternaam van de eigenaar. Even klikken op de website en jawel, daar stond de lens in kwestie aan een wel HEEL erg lage prijs. Mijn “Too good to be true” sensor ging af dus even wat naslagwerk: Bedrijf bestaat in de Kruispuntbank voor Ondernemen, Winkel is terug te vinden met Google Maps EN er zijn goeie reviews. Ega was wat weigerachtig, ik nieuwsgierig. Dus: Kopen die lens!

En daar begon mijn fietstocht bergop: Accountje registreren, verzendmethode kiezen, mijn naam, adres en de kleur van mijn linkersok vertellen aan Bpost en .. Betalen.  De slecht geïntegreerde betaalmodule (qua look and feel uit 1992) deed het precies niet zo goed. Resultaat: “Betaling Mislukt”.

Ik kwam automatisch terug terecht op de voorpagina van de website en kon opnieuw beginnen.

Ik kwam automatisch terug terecht op de voorpagina van de website en kon opnieuw beginnen. Ik heb het 4 keer over gedaan, met zowel mijn bank als mijn Visakaart, steeds hetzelfde resultaat: Noppes. De twijfel sloeg toe. Wat als ik dat ding nu 4 keer betaald had?  De sluitertijd van onze slaapkamerdeur zou in milliseconden te meten zijn en ik zou misschien wel op de bank mogen slapen. Ik besloot om de volgende dag maar eens te bellen met de fotozaak in kwestie.

Nog voor de eerste haan gekraaid had vond ik 4 mailtjes in mijn mailbox terug. Mijn bestellingen waren aanvaard. Wanneer ik op de site checkte waren ze allevier geannuleerd. Huh?  Hoog tijd voor dat telefoontje. Na een leuk gesprek met de eigenaar kwam ik te weten dat het bedrijf totaal overrompeld was tijdens het Black Friday weekend. Een tactisch geplaatste Google Add had tot een ware stormloop geleid op de digitale winkeldeur van onze lokale plaatjes-schieter en noch hun systeem noch zijzelf konden het volgen. Of mijn bestelling aanvaard was? “Ja mijnheer”. Hoe het zat met mijn betaling “Geen idee mijnheer”. Maar ik zou mijn lens krijgen, dat was zeker. (zeiden ze).

We zijn ondertussen bijna een week verder en er is nog steeds geen lens. Wat er wel is, is stilte aan de overkant bij onze fotografiewinkel. Geen “uw bestelling is onderweg”, geen factuur, geen telefoontje, niets .. Ze hebben het daar wel heel erg druk. Zo druk dat ik zelfs niet weet of ik nu uberhaupt iets gekocht heb. Ze zijn daar precies het slachtoffer van hun eigen succes geworden.

Veel KMO’s klagen over de opkomst van de E-commerce. Sommigen plassen mokkend tegen de wind in, roepend dat het allemaal verboden moest worden. Anderen doen halsstarrig alsof het internet niet bestaat en velen klagen dat E-Commerce niet opbrengt. Maar wat als het dat WEL doet ?

“Op het scherm van de klant zijn alle winkels even groot”.

Of je nu een pakjesmagnaat bent met een magazijn ter grote van Sjakkamakka of een kleine fotowinkel uit Bachen in de Kuppe: Op het scherm van de klant ben je even groot. Wat ook even groot is, is de verwachting van de klant. Prijs is niet altijd de beslissende factor. Klanten willen gerust kiezen voor een kleinere speler, op voorwaarde dat de beleving hetzelfde is. Een werkende betaalmodule, een aankoopbevestiging enstatusupdate van de bestelling en een pakje in de bus. Voor de kleine spelers is dat nog dubbel zo belangrijk omdat ze het vertrouwen nog niet hebben dat de consument heeft in de grote jongens zoals Bol en Amazon.

Want als de meute voor je deur staat, is het te laat om terug te krabbelen.

Wij Vlamingen zijn voorzichtig en nemen berekende risico’s voor het geval onze investeringen en innovaties geen success zouden hebben. Maar wat als ze dat WEL hebben? In tegenstelling tot Amerikanen (daar zeg je wat) denken we er zelden over na wat we zouden doen als het een GROOT succes zou worden. Zijn je processen, personeel en je leveranciers daar uberhaupt klaar voor? Want als de meute voor je deur staat, is het te laat om terug te krabbelen. Planning to Fail is … nou ja .. Planning to fail.

Thuis speurt mijn echtgenote met haar Telelens de straat af naar de komst van de postbode. Onze portretlens is er nog steeds niet. Of ze er ooit gaat komen? We houden jullie op de hoogte.

Weg met de IT Afdeling !

“De IT-afdeling”. Je kent ze wel, die ietwat stoffige jongens in de kelder (naast dat lawaaierige serverhok).

Ze hebben een beetje lak aan de dresscode van je bedrijf, verschansen zich tussen de ingewanden van gesloopte pc’s en brabbelen een techno-taaltje waar de rest van het personeel geen hol van snapt. Soms denk ik nog wel es dagdromend terug aan die tijd (en soms heb ik er ook nog nachtmerries over) maar vandaag de dag is het toch wel helemaal anders.

De IT-afdeling staat dichter bij de business dan ooit.

De IT-afdeling staat dichter bij de business dan ooit. Stoffige kelders zijn vervangen door open landschapskantoren (we laten in het midden of dat een vooruitgang is) en de digitale wizzkids zijn met veel meer bezig dan enkel het schoonblazen van stoffige pc kasten of het rondsjouwen met backup tapes.

Vandaag de dag zijn ze, direct of indirect, betrokken in vrijwel alle activiteiten van het bedrijf. Van toegangscontrole tot business intelligence, van de digitaal aangestuurde zonnewering tot de smartwatch van de directeur. Je kan in het bedrijf geen dansje meer doen zonder op een bepaald moment op IT terug te vallen.

Maar het is dat woord “De IT-afdeling” waar ik zo een beetje jeuk van begin te krijgen.

Maar het is dat woord “De IT-afdeling” waar ik zo een beetje jeuk van begin te krijgen. Terwijl het domein van je informaticacowboys zich vroeger beperkte tot verregaande vormen van kantoorautomatisatie, is hun werkgebied de laatste jaren veel groter geworden dan dat.

Marketing en communicatie? Daar heb je IT voor nodig. Werving en selectie van de juiste profielen? IT voor nodig. Optimalisatie van je productieprocessen door slim te gaan “meten”? IT voor nodig. Er zijn weinig afdelingen binnen het bedrijf waar digitalisatie geen kernaspect meer is van de activiteiten. (Buiten misschien de kar van Berta de poetsvrouw). Wil je weten hoe diep het zit? Trek de stekker van je netwerk maar eens uit, je komt het zo te weten.

digitalisatie is niet langer een ondersteunend, maar een richtinggevend proces geworden.

Als IT de laatste deur is waar je, na een triomfantelijke “innovatieronde” in je bedrijf, aanklopt om te gaan implementeren, dan haal je niet het volle potentieel uit je organisatie. Leuk dat je nog een IT-afdeling hebt om qua kennis en kunde op terug te vallen als je wat gaat uitrollen, maar eigenlijk zou je ze er al van het begin moeten bijhebben. Want digitalisatie is niet langer een ondersteunend, maar een richtinggevend proces geworden.

Ik voel het aan mijn theewater…

Ik voel het aan mijn theewater als ik in bedrijven kom, waar ze het volledige potentieel van hun IT-afdeling niet gebruiken. Met de opmars van de Cloud, werkplekvirtualisatie en bring-your-own device ziet de IT afdeling hun eigen overbodigheid als een donkere wolk aan de hemel opdagen.

Af en toe gaat zo een IT-afdeling dan (in kader van zelfbehoud) op de rem staan. Ze houden toch een mailserver “on premise”. Vinden bring-your-own-device is toch niet zo een goed idee … Zeggen dat de cloud niet betrouwbaar is. Er zijn tal van redenen waarmee de IT-afdeling de business kan overtuigen dat ze nog “nodig” zijn. Maar daar knelt nu net het schoentje.

Kunnen jullie heel dat infrastructuur verhaal een beetje afslanken? Want we hebben jullie voor belangrijkere dingen nodig.

Wanner je bedrijf het volle potentieel uit de ICT-afdeling wil halen zou je eigenlijk moeten zeggen: Kunnen jullie heel dat infrastructuur verhaal een beetje afslanken? Want we hebben jullie voor belangrijkere dingen nodig. Wanneer je hun digitale expertise echt voluit gaat gebruiken aan de “voorkant” van je innovatieproces, hoeven zij zich ook geen zorgen meer te maken over heel die stoffige hardware en software.

Ga nu morgen niet heel je IT afdeling ontmantelen. Je hebt heus nog een computer-cowboy nodig als Piet in het magazijn zijn laserprinter naar de Filistijnen schopt, maar het potentieel van je IT-departement ligt in het verschil dat ze kunnen maken binnen alle processen in je bedrijf. Hoe sneller en strakker je ze erbij betrekt, hoe meer verschil ze kunnen maken.

digitale expertise in lijn gebracht met de permanente innovatie van je bedrijf

Misschien IS er binnen een paar jaar wel geen IT afdeling meer en heb je al je digitale expertise in lijn gebracht met de permanente innovatie van je bedrijf.

Dan heb je ook weer heel die ruimte in de kelder vrij. Die kan je dan weer gebruiken als lounge-hok waar je personeel kan brainstormen tijdens een ping-pong-partijtje. En als je DIE briljante ideeën weer gaat uitwerken, zitten de IT jongens vast wel aan tafel.

Ook hulp nodig om jouw bedrijf “Bottom-UP” te gaan digitaliseren en het maximum te halen uit jouw IT afdeling, geef ons even een seintje: info@brainrangers.be

Luxepaardjes

“Duizend Miljard dollar IT-Geld in Rook opgegaan” bloklettert de krant naar aanleiding van het sombere beursklimaat in Amerika. De aandelen van alle grote IT spelers: Amazon, Facebook, Netflix, Apple en andere krijgen een ernstige deuk en een hoop “waarde” (wat dat ook mogen zijn) gaat in rook op.

Één van de redenen vinden we terug in de analyse van Goldman Sachs (De mannen die de eerste beurscrisis in 2007 hebben uitgevonden): De maximumprijs die Apple kan vragen voor haar producten is bereikt.

En laat dat nu een trend zijn die we in alle consumentengoederen terugzien de laatste tijd: “Premium prices” voor “Premium hardware”. Als je de klassieke curve van de wet van Moore gaat vergelijken op de prijs van de gemiddelde laptop is de verhouding duidelijk. Laptops worden sneller en goedkoper.

Een Smartphone die niet veel sneller is dan zijn neefje uit de middenklasse kost opeens meer dan een professionele laptop

Bij Smartphones blijkt het opeens andersom te gaan. Terwijl de innovatie stilaan stagneert (2 camera’s i.p.v. 3 camera’s) swingen de prijzen opeens de pan uit. Een Smartphone die niet veel sneller is dan zijn neefje uit de middenklasse kost opeens meer dan een professionele laptop. En dat allemaal omdat het een “flagship phone” is? Belachelijk.

Andere producenten van Smartphones en Tablets kijken mee en proberen hetzelfde. Hun producten 200 tot 300 euro duurder maken zonder een gram te innoveren? Het blijkt nog te werken ook. De consumenten die er geen hol van verstaan zwaaien hun Visa vlot door de kaartlezer.

 

Maar de prijsstrategie van deze luxepaardjes blijkt stilaan in een luchtzak te komen.

Maar de prijsstrategie van deze luxepaardjes blijkt stilaan in een luchtzak te komen. Wanneer consumenten zich stilaan zorgen maken over dingen als dieselprijzen en stijgende energiekosten gaan ze (hopelijk) wel eens 2 keer nadenken voordat ze 2/3e van een maandloon in een smartphone steken. Prijs/kwaliteit vergelijkingen laten opeens zien dat er veel meer functionaliteit per euro te krijgen is wanneer je naar een mid-range telefoon kijkt van een ander merk.

Je zal natuurlijk altijd Fanboys hebben die de hoofdprijs betalen voor zo een Flagship phone om er vervolgens stevig mee uit te pakken bij vrienden en familie. Maar je hebt dan ook werkpaarden en je hebt …  luxepaardjes.

De Teletijdmachine: Hoe voorspel je de impact van technologie?

! Wil je dit artikel liever “luisteren” in plaats van lezen ? Klik dan hier voor de Audio Versie.

Mijn schoonvader is een grote Geek, al van eind jaren 80 is hij bezetendoor alles wat met informatica te maken heeft en zijn kantoor was in de jaren 90 de plaats waar mijn IT carrière echt begonnen is. Tussen talloze pc’s, duizenden dvd’s, floppy’s en andere exotische hardware heb ik onder zijn mentorschap mijn eerste stappen mogen zetten in de wereld van de informatica.

Mijn schoonvader gooit ook nooit niets weg, Dus is dat kantoor met de tijd een ware teletijdmachine geworden in de analen van de informatica. Toen ik gisteren op bezoek ging besloot ik eens nostalgisch te gaan grasduinen in dat archief.  Als een ware Digi-Indiana Jones trof ik de ene bestofte schat na de andere aan. Een Iomega Hipzip (een proto iPod), een Toshiba Libretto (de voorvader van de Netbook) Een originele 1e versie van MS Dos EN een berg oude computermagazines. Leesvoer !

Microsoft could be crushed with its own overblown operating system

Op de eerste pagina van PC Advisor uit September 1999 opende redacteur Paul Fisher met de headline “Blowin in the Windows”: Microsoft could be crushed with its own overblown operating system” waarna hij een kleine tirade lanceerde met zijn visie over de toekomst.

Volgens hem zouden concurrenten als Dixxons, Microworkz en Argo met setup boxen en geïntegreerde inbel-abonnementen de toekomst van het internet bepalen.
De toekomst van het internet zou niet per-se in de handen van Microsoft liggen. Windows zou te log en te zwaar zijn om nog relevant te blijven in een wereld waar set-top boxen, mobiele toestellen zoals PDA’s en Palmpilots en WAP-Enabled telefoons (jawel TELE-foons) aan populariteit zouden winnen. Microsoft zou bezwijken onder zijn eigen gewicht.

Het artikel toont nog maar eens hoe slecht we zijn in het voorspellen van de toekomst: Microsoft is zeker niet bezweken onder zijn eigen gewicht en heeft de afgelopen jaren laten zien dat ze haar positie op de digitale markt kan verzekeren voor de toekomst. De PC bestaat nog altijd en het merendeel van de dagdagelijkse digitale DJ’s zoals u en ik gebruikt nog steeds hun producten en diensten.

De brave man zat ergens wel op het goeie spoor: Mensen zouden het internet op een andere manier willen consumeren: Op hun tv of onderweg. En daarvoor zouden ze niet altijd Windows nodig hebben. Nu, Dixxons bestaat al lang niet meer en de iToaster van Microworx is op het internet haast onvindbaar. De TV als set-top box is nooit echt doorgebroken en smart-tv’s hebben een matig succes, maar toen ik gisteren snel een Netflix aflevering van A house of Cards meepikte dacht ik wel: “Hmm.. eigenlijk is dit wel “internet op de tv”.

Dus: één voorspelling van deze digitale profeet is wel uitgekomen: We consumeren het internet vandaag vooral vanaf smartphone en tablets en niet altijd achter een computer. Alhoewel Microsoft verwoede pogingen doet, hebben ze nooit een succesvol alternatief kunnen aanbieden van hun OS op een mobiel toestel.

De touch-interface van Windows 10 is toch niet dat, Windows Phone bestaat niet meer en de laatste keer dat ik een versie zag van Windows pocket Edition zag, was op de handscanner van mijn pakjespiet.

“…een plat doosje waarmee je al pratend online kattenbakvulling in China kan bestellen.

Als bedrijven me vragen in mijn glazen bol naar de toekomst te kijken, ben ik me altijd bewust van het feit dat de evolutie van technologie moeilijk te voorspellen is.
Had ik onze brave redacteur in 1999 verteld over een plat doosje waarmee je al pratend online kattenbakvulling in China kon bestellen, zou hij me niet geloofd hebben.

Want vandaag biedt de ene disruptieve technologie zich aan na de andere en de “hype machine” rond “next big thing XYZ” is sterker dan ooit.  Het is daarom belangrijk om te onthouden dat we impact van een technologie op het bedrijf op korte termijn altijd overschatten, maar de impact op lange termijn op bedrijf, markt en samenleving stevig kunnen onderschatten.

Dus grijp af en toe gerust terug naar het verleden om je toekomst te voorspellen.

 

 

Digitaal Ruitjespapier.

“Ja hoor Mijnheer Hendriks! Wij zijn zeker mee met onze tijd!” Trots rolt de uitspraak uit de mond van een ondernemer terwijl hij me vol trots toont hoe en ambachtelijk administratief proces van stockbeheer vervangen is door zijn digitale tegenhanger. “Wij innoveren! Roept hij lachend”

“Ja hoor Mijnheer Hendriks! Wij zijn zeker mee met onze tijd!”

Ik glimlach empathisch en bedenk hoe ik straks zijn digitaal enthousiasme ga moeten confronteren met de keiharde realiteit: Hij is helemaal niet goed bezig. Zijn bedrijf is net overgestapt op digitaal ruitjespapier.

Digitaliseer niet alleen de voorkant

Stockbeheer was een pijnpunt voor het bedrijf. Bijhouden wat ze moesten aankopen, hoeveel voorraad er was en wanneer ze moesten bijbestellen deden ze “Oldschool”. De zaakvoerder “wandelde” door het magazijn en ging dan ‘op buikgevoel’ doorgeven aan de orderdienst wat er aangekocht moest worden.

De grote digitale doorbraak kwam er toen ze het in een spreadsheet konden doen. In plaats van papier zat alles nu in een Excel document, dat ze manueel moesten bijhouden. Bestellingen deden ze per mail, en die werden dan weer getrackt in .. een andere Excel sheet. Bestellingen van klanten hielden ze nu ook niet meer bij op papier, maar in NOG een (u kan het raden) Excel sheet. Resultaat? Ontzettend veel overtypwerk. “Maar wel Digitaal hé, Mijnheer Hendriks!” Jazeker mijnheer de ondernemer.

Digitaliseer het proces

Digitaliseren is meer dan oude wijn in nieuwe vaten. Dit soort toestanden helpen je als bedrijf geen meter vooruit. De foutmarge is er nog steeds en in plaats van een kribbeltje mogen je werknemers nu wat gaan tokkelen op een toetsenbord. De extra kopzorgen van corrupte files en verloren backups krijg je er gratis bij. De crux bestaat er in om naar heel het proces te kijken. Wat kunnen we daar versnellen, optimaliseren of verwijderen?`

Men keek me aan alsof ik net van een andere planeet was geland. Nou, Take me to your leader!

Ik vroeg me daarom af of ze er al aan gedacht hadden om de leveringsbonnen rechtstreeks te koppelen aan de centrale stock en of we misschien een paar van die spreadsheets aan elkaar konden koppelen?  Het waren voor de hand liggende vragen die de werklast van secretaresse Nellie beduidend konden verlagen. Men keek me aan alsof ik net van een andere planeet was geland. Nou, Take me to your leader!

 

Nu moet je wel opletten als je “aan de knoppen gaat draaien” want Nellie zag de bui al hangen.

Digitaliseer de mindset

Nu moet je wel opletten als je “aan de knoppen gaat draaien” want Nellie zag de bui al hangen. Ze deed al 100 jaar hetzelfde werk (nu in Excel) maar “die computermijnheer” met zijn moeilijke vragen zou haar “traditie” wel eens kunnen door elkaar gooien.

Digitale transformatie is soms ook digi-denken: Je personeel meekrijgen om hun huidige manier van werken in vraag te stellen en kijken hoe IT hun kan helpen om de dingen anders (en beter) te doen.

Digitale transformatie is je afvragen “waarom”

Ik kom deze waanzin overal tegen.

Nu kan je me wel verwijten dat ik weer langsgegaan ben bij één of andere landelijke boeren-kmo waar de gloeilamp nog een nieuwigheid is, maar ik kom deze waanzin overal tegen. Een verlofdagje inplannen bij een Belgische grootbank? 1 verlofsysteem, 2 mailtjes naar je collega’s en het dan nog eens manueel in knallen .. in Excel. Je komt dit soort waanzin nog altijd tegen omdat niemand zich de vraag stelt: “Waarom doen we dit in godsnaam?”

Bezint voor ge begint

Dus stel jezelf die vraag eens?  Moeten we XYZ uberhaupt nog wel doen? Heeft dat wel zin? En als het antwoord daar JA op is, kan je de tweede vraag stellen: Moeten we het ZO nog wel doen of kan het beter? Als je digitaal gaat verbouwen heb je de kans om het allemaal eens eerst even op een rijtje te zetten. Doe dat! Ook al is het analoog op post-it’jes en een flipover. Stel jezelf (en je personeel) de vraag WAAROM jullie het zo doen en waarom het niet anders kan. Die vragen zijn nog veel belangrijker dan in kaart brengen “hoe” je iets doet. Want digitalisatie zonder optimalisatie van het proces is het ideale recept voor “Digitaal Ruitjespapier”.

 

Ook hulp nodig om je bedrijf digitaal te optimaliseren? Neem gerust even contact met ons op. We helpen je met het hoe en het waarom 🙂 #brainrangershelpt

In vier sessies klaar voor de GDPR

Heb je al gehoord van de ‘GDPR’? Schrik je van deze vraag en wil je gerust gesteld worden? Of heb je al iets horen waaien over die nieuwe wetgeving maar wil je weten wat de impact zal zijn voor je onderneming? Brain Rangers brengt in vier boeiende sessies een duidelijk antwoord. Schuif aan tafel en leer alles over de GDPR.

Sessie 1: Wat is de GDPR |Di 24 April

En waarom is deze wet in het leven geroepen? In de eerste sessie lichten we toe wat deze General Data Protection Regulation is. Weg met de misverstanden! Brain Rangers spreekt klare taal en legt uit wat het voor jouw bedrijf gaat meebrengen.

Sessie 2: Cybercriminaliteit en de jacht op je gevoelige gegevens | Di 15 Mei

WIE is de Cybercrimineel die digitaal op de loer ligt? Waarom (en hoe) steelt hij gegevens of hackt hij in 1, 2, 3 je bedrijf? Ooit nagedacht hoe groot de kans is dat je personeel vertrouwelijke gegevens zomaar op straat straat gooit? Je leert het allemaal in een thriller van een sessie.

Sessie 3: Compliance – In regel zijn brengt Sales opportuniteiten | Di 29 Mei

De GDPR geeft je een overzicht van alle gegevens die je verwerkt van je klanten en prospecten. Deze gegevens sla je op in een ‘dataregister’. Dat ben je verplicht. Maar daar ligt nu net de kans voor je onderneming. Hoe meer je weet van je klant, des te groter  je Sales opportuniteiten.

Sessie 4: Voorkom datalekken – breng je digitale beveiliging in orde | Di 12 Juni

Voorkomen is beter dan genezen. GDPR boetes voor datalekken kan je maar beter vermijden. Hoe kan je zo een lek voorkomen? Is een antivirus genoeg ? Of moet je gaan Encrypteren? Zit alles wel veilig in je “cloud” ? Hoe zit het met je leveranciers ? We zoeken het samen uit EN geven je een leuke bonus training om aartsmoeilijke paswoorden makkelijk te onthouden.

Interesse?

Prima! Dan mag je je inschrijven.

Waar: Onze nieuwe kantoren, Sint Kristoffelstraat 3700 Tongeren, b-3700 Tongeren
Hoeveel: 65 euro excl. btw per sessie – telkens van 19 – 21 uur
Inschrijven: via www.brainrangers.be/inschrijven of 0494/93 21 44
of mailen naar info@brainrangers.be

Heb je nog vragen?

Lees dan zeker ons artikel over de GDPR en hoe Brain Rangers je bedrijf kan helpen om er aan te voldoen. Heb je nog vragen ? Contacteer ons gerust!

Het geheime recept om echt digitaal door te breken

“Social Media ? Natuurlijk zitten we op Online” Of je nu een kruidenier om de hoek bent of de CEO van een kanjer van een Multinational, iedereen heeft wel een website en doet wel iets op Facebook of Instagram. “Maar wat doen jullie daar precies ?” vragen we dan. Meestal blijft het dan schokschouderen aan de overkant. “Ja ehm, beetje posten he, beetje liken enzo ..” klinkt het dan. De bottom line is dat veel bedrijven niet echt nadenken over hun online strategie. Naast een hoop geld steken in een website en wat aanmodderen op Social Media is de strategie soms ver zoek.

Toch kan je met de juiste aanpak online ECHT een verschil maken voor je onderneming. De kleinste KMO kan, (mits ze het goed aanpakt) met kop en schouder uitsteken langs haar concurrenten en met een goeie website en de juiste aanpak op Social Media echte ‘Fans’ maken van haar klanten. Om bedrijven daarbij te helpen besloten we de sessies ‘Digitaal doorbreken’ in te richten. In vier sessies leggen we bedrijfsleiders uit wat het geheim is van een een goeie website, een stevige strategie op Social Media, een killer Facebook pagina EN de kracht van online storytelling. Meer weten ? .. wel:

Sessie 1: De ideale website

Als je een bedrijfswagen koopt, doe je dat niet zomaar. De auto moet passen met de noden van je bedrijf en een beetje conform zijn met het imago dat je wil uitstralen. Dat is ook zo voor je website. HET digitale uithangbord van je bedrijf. Maar wat is dan het verschil tussen een “website” en een goeie website? Wij geven je alvast een berg tips en inzichten om van je website eens eindelijk te laten opbrengen.

 

Sessie 2: Effectief communiceren op Social Media

Met Social media kan je bedrijf grote stappen vooruit nemen door beter zichtbaar te worden online. Maar om efficiënt te communiceren met Social media moet je gaan leren dat het gaat om engageren, niet om adverteren. Hoe kan jij je doelgroep online vinden, ze het best bereiken en hoe maak je online ambassadeurs van je eigen klanten. Wij tonen je de kneepjes van het vak.

 

Sessie 3: De perfecte Facebook pagina

Muis in de hand en vingers aan de knoppen. In een interactieve hands-on sessie leer je om je bedrijfspagina op Facebook in te stellen volgens de regels van de kunst. Haal het maximum uit je Facebook-page in deze korte stoomcursus.

 

Sessie 4: Storytelling met (video)bloggen

Bloggen is dé manier om van je klant of prospect een fan van je merk te maken. We tonen je de kracht van storytelling om je product of dienst in de picture te zetten.  Vertel het verhaal van  je onderneming, vang de aandacht van je klant en scoor hoger in Google… met bloggen.

Wie Wat Waar Wanneer en ‘Kan ik kaartjes kopen’ ?

Kan allemaal: we zetten het even voor je op een rijtje:

Waar: Brain rangers, sint-kristoffelstraat 29 – 3700 Tongeren – van 19 – 21 uur
Hoeveel:

  • 1 sessie: 75 euro/sessie excl. btw  –
  • 2 of meer sessies 70 euro/sessie  excl. btw
  • 4 sessies  – 65 eur/ sessie excl. btw

Inschrijven:  via www.brainrangers.be/digitaaldoorbreken, bellen kan op 0494/93 21 44  of mailen naar info@brainrangers.be

Moeten staat in de stal

“We moeten mee he!”, fluisterde een enthousiaste bedrijfsleider in mijn oor na de kickoff meeting van hun nieuwe bedrijfsapplicatie. We horen die uitspraak wel vaker:  “We moeten mee met de digitale vooruitgang”. Dat is een waarheid als een koe. De digitale wereld gaat steeds sneller vooruit, maar dat moet niet de drijfveer zijn om te gaan innoveren in je bedrijf. “Moeten (kleine kalfjes) staan in de stal” zei mijn oma altijd, waarmee ze bedoelde dat achter alles wat je doet een gegronde reden moet zitten.

Het enige wat vooruit “moet” is je onderneming zelf

Het enige wat vooruit “moet” is je onderneming zelf.  Technologie mag daarin geen ‘doel’ zijn maar een middel. Sta even stil en denk na wat je doet, waar je heen wil en wat de uitdagingen zijn om dat te bereiken. Volgens ons moet digitalisatie dat proces ondersteunen.

IT moet je helpen om je bedrijf een stap vooruit te zetten, te groeien, zich te specialiseren of gewoon “beter” te worden dan het gisteren was. Toch krijgen we vaak ondernemers die (licht pochend) zeggen “IT? Daar ken ik allemaal niks van”, terwijl ze zelfzeker lachen over hun eigen onwetendheid.

Daar is niets mis mee. Je moet als ondernemer zeker geen digitaal expert zijn, net zoals je geen boekhoudkundig genie hoeft te zijn. Maar zowel fiscaliteit als IT zijn essentieel zijn om je onderneming te doen draaien. Je mag tenminste een idee hebben wat je ermee kan DOEN.

Stel jezelf (en je personeel) daarom niet de vraag ‘hoe’ technologie kan helpen maar ‘waarom’

Stel jezelf (en je personeel) daarom niet de vraag ‘hoe’ technologie kan helpen maar ‘waarom’. Soms heb je het gevoel dat iedereen een webshop heeft, dus jij ‘moet’ dan ook maar mee. Maar IS dat wel zo? Helpt het je bedrijf te groeien, of kosten te besparen? Als het antwoord ‘neen’ is, hoef je niet op die digitale trein te springen. De technologie volgt (of versnelt) de evolutie van je bedrijf en niet andersom.

“Moeten” staat in de stal en IT is geen doel maar een middel

“Moeten” staat in de stal en IT is geen doel maar een middel. Denk daar aan voor je een dure digitale investering doet. Kijk in eigen boezem en stel je de vraag: Hoe kan het beter, sneller, efficiënter en kies DAN pas de digitale schroevendraaier die je ermee kan helpen.

Heb je vragen over hoe je technologie voor jouw bedrijf kunt laten werken? Iemand nodig die kritisch kijkt naar wat er digitaal mogelijk is voor je bedrijf? Geef ons een seintje want daar zijn we goed in.

4 tips voor een mega fout paswoord beleid

Paswoorden! Iedereen haat ze! Net als autosleutels, verjaardagskaarten en de voornaam van je nieuwe vriend, zijn het dingen die je op de meest ongepaste momenten vergeet. Net wanneer je onder die foto van die augurkgroene tuinkabouter op de knop “KOPEN” wil duwen, krijg je weer zo een vervelende popup om eerst een account aan te maken en WEER en paswoord te kiezen.  Het is nog niet genoeg dat je die ochtend op het werk OOK een nieuw paswoord hebt moeten bedenken. Login vensters die smeken om complexe en veilige paswoorden voor 101 sites lijken wel te kweken als konijnen op Viagra! Hoe blijf je dat allemaal de baas?

Geen probleem. We geven je wel een aantal handige tips om (met zo weinig mogelijk moeite) het meest belabberde paswoordbeleid op te stellen waarmee je gegarandeerd zo snel mogelijk in de problemen komt. Volg deze richtlijnen tot op de letter (of niet, misschien ben je lui) en binnen de kortste keren kan je meepraten als “ervaringsdeskundige” over gehackte gegevens, gestolen identiteiten en een magisch oplopende schuld op je Visa kaart. Aan de slag!

Een mens moet al zoveel onthouden. Om hoe laat is de trein ? Wat moet ik meebrengen van de Supermarkt ? Hoe heet mijn schoonmoeder ook weer ?

1 Schrijf je paswoord op

Een mens moet al zoveel onthouden. Om hoe laat is de trein ? Wat moet ik meebrengen van de Supermarkt ? Hoe heet mijn schoonmoeder ook weer (Na 12 jaar is ze zo boos als je dat weer vergeet). Daar komen dan ook nog een telefoonboek aan paswoorden bij. Een sticker met de voornaam van je schoonmoeder op haar voorhoofd plakken lukt niet zo makkelijk, maar paswoorden hebben minder complexen. Dus gewoon opschrijven die handel. Liefst op een fel gele Post-it die je ostentatief aan je beeldscherm hangt zodat jij (en iedereen die voorbijkomt) het makkelijk kan lezen.

Gewoon 1 leuk paswoord kiezen (liefst makkelijk om te onthouden of te raden) en dat gewoon overal gebruiken.

2 Gebruik overal hetzelfde paswoord

“Geef je login en je paswoord” staat er dan op die kleine venstertjes te lezen. Daar bedoelen ze toch mee dat je maar één paswoord nodig hebt, niet? Niks variëren of bedenken. Gewoon één leuk paswoord kiezen (liefst makkelijk te onthouden of te raden) en dat overal gebruiken. Lekker consistent EN super makkelijk voor hackers en crackers die met 1 paswoordje AL je accounts kunnen leeghalen. Handig!

Moet er een cijfer achter? Neem dan toch gewoon je verjaardag!

3 Gebruik de namen van je kinderen of je hond

“Onze Jimmy heeft een paars konijn gemaakt op de papschool” “Onze Fikkie heeft vannacht op de dampkap geplast.” Je loopt de hele dag tegen je collega’s te tateren over je jongste spruit of favoriete viervoeter. Waarschijnlijk is heel je werkplek ook een klein altaar van foto’s en tekeningen van de hoofdrolspelers in je leven. Laat ze dan zeker een rol spelen in je paswoorden. Geen moeilijke namen onthouden maar gewoon de voornaam van je jongste sprot er in gooien. Moet er een cijfer achter? Neem dan toch gewoon je verjaardag! Makkelijk te onthouden en net zoals de hoofdrolspelers van je eigen docu-soap, alom gekend bij je collega’s. Heel de handel moet makkelijker te raden zijn dan een spelletje “Wie is het”.

Na plastic zakken en lege koffiebekers kan je nu ook paswoorden 100% recycleren.

4 Recycleer je oude paswoorden

Eco is helemaal ‘in’ en weggooien mag niet. Na plastic zakken en lege koffiebekers kan je nu ook paswoorden 100% recycleren. Als je dan toch moet “varieren” in de paswoorden die je gebruikt, doe dat dan vanuit een zo kort mogelijk lijstje met paswoorden die je telkens opnieuw gebruikt. Zo moet je zeker niet creatief of ingenieus zijn. Ook de Hackers vinden het za-lig. Die moeten nu maar een paar combinaties proberen om op al je accounts in te loggen. Ecologisch verantwoord paswoord beleid, dat is pas hip.

Een slecht paswoord beleid kan onder de GDPR een aanloop zijn naar een fikse boete.

* Sarcasme-alarm*

Neem je bovenstaande tips helemaal ernstig? Heb je niet door dat ze sarcastisch bedoeld waren? Dan ben je nog een groter gevaar voor jezelf en je eigen organisatie dan we dachten. Het moet zo NIET. Paswoorden zijn cruciale onderdelen van je digitale veiligheid. Ze zijn de sleutels van je online leven en een gekraakt (of geraden) paswoord kan een hoop erger zijn dan  de sleutels op je voordeur laten steken.

Als bedrijf ben je ook verantwoordelijk voor de gegevens van je klanten, personeel, leveranciers en prospecten. Een slecht paswoord beleid kan onder de GDPR wetgeving een aanloop zijn naar een fikse boete.

Begin daarom vandaag al om voor jezelf en je medewerkers af te spreken dat bovenstaande scenario’s echt niet kunnen. Maak je paswoord complex (zodat het moeilijk te raden is) en memorabel (zodat je het toch kunt onthouden).

Wijzig je paswoorden geregeld en gebruik voor iedere site of programma een ander paswoord. Het lijkt complex en moeilijk maar het is een gewoonte die je jezelf en je medewerkers eigen moet maken. Heb je nog hulp nodig? Geef ons een seintje, misschien kan onze paswoord-workshop je wel helpen.

Groeten
Jo.