De Teletijdmachine: Hoe voorspel je de impact van technologie?

! Wil je dit artikel liever “luisteren” in plaats van lezen ? Klik dan hier voor de Audio Versie.

Mijn schoonvader is een grote Geek, al van eind jaren 80 is hij bezetendoor alles wat met informatica te maken heeft en zijn kantoor was in de jaren 90 de plaats waar mijn IT carrière echt begonnen is. Tussen talloze pc’s, duizenden dvd’s, floppy’s en andere exotische hardware heb ik onder zijn mentorschap mijn eerste stappen mogen zetten in de wereld van de informatica.

Mijn schoonvader gooit ook nooit niets weg, Dus is dat kantoor met de tijd een ware teletijdmachine geworden in de analen van de informatica. Toen ik gisteren op bezoek ging besloot ik eens nostalgisch te gaan grasduinen in dat archief.  Als een ware Digi-Indiana Jones trof ik de ene bestofte schat na de andere aan. Een Iomega Hipzip (een proto iPod), een Toshiba Libretto (de voorvader van de Netbook) Een originele 1e versie van MS Dos EN een berg oude computermagazines. Leesvoer !

Microsoft could be crushed with its own overblown operating system

Op de eerste pagina van PC Advisor uit September 1999 opende redacteur Paul Fisher met de headline “Blowin in the Windows”: Microsoft could be crushed with its own overblown operating system” waarna hij een kleine tirade lanceerde met zijn visie over de toekomst.

Volgens hem zouden concurrenten als Dixxons, Microworkz en Argo met setup boxen en geïntegreerde inbel-abonnementen de toekomst van het internet bepalen.
De toekomst van het internet zou niet per-se in de handen van Microsoft liggen. Windows zou te log en te zwaar zijn om nog relevant te blijven in een wereld waar set-top boxen, mobiele toestellen zoals PDA’s en Palmpilots en WAP-Enabled telefoons (jawel TELE-foons) aan populariteit zouden winnen. Microsoft zou bezwijken onder zijn eigen gewicht.

Het artikel toont nog maar eens hoe slecht we zijn in het voorspellen van de toekomst: Microsoft is zeker niet bezweken onder zijn eigen gewicht en heeft de afgelopen jaren laten zien dat ze haar positie op de digitale markt kan verzekeren voor de toekomst. De PC bestaat nog altijd en het merendeel van de dagdagelijkse digitale DJ’s zoals u en ik gebruikt nog steeds hun producten en diensten.

De brave man zat ergens wel op het goeie spoor: Mensen zouden het internet op een andere manier willen consumeren: Op hun tv of onderweg. En daarvoor zouden ze niet altijd Windows nodig hebben. Nu, Dixxons bestaat al lang niet meer en de iToaster van Microworx is op het internet haast onvindbaar. De TV als set-top box is nooit echt doorgebroken en smart-tv’s hebben een matig succes, maar toen ik gisteren snel een Netflix aflevering van A house of Cards meepikte dacht ik wel: “Hmm.. eigenlijk is dit wel “internet op de tv”.

Dus: één voorspelling van deze digitale profeet is wel uitgekomen: We consumeren het internet vandaag vooral vanaf smartphone en tablets en niet altijd achter een computer. Alhoewel Microsoft verwoede pogingen doet, hebben ze nooit een succesvol alternatief kunnen aanbieden van hun OS op een mobiel toestel.

De touch-interface van Windows 10 is toch niet dat, Windows Phone bestaat niet meer en de laatste keer dat ik een versie zag van Windows pocket Edition zag, was op de handscanner van mijn pakjespiet.

“…een plat doosje waarmee je al pratend online kattenbakvulling in China kan bestellen.

Als bedrijven me vragen in mijn glazen bol naar de toekomst te kijken, ben ik me altijd bewust van het feit dat de evolutie van technologie moeilijk te voorspellen is.
Had ik onze brave redacteur in 1999 verteld over een plat doosje waarmee je al pratend online kattenbakvulling in China kon bestellen, zou hij me niet geloofd hebben.

Want vandaag biedt de ene disruptieve technologie zich aan na de andere en de “hype machine” rond “next big thing XYZ” is sterker dan ooit.  Het is daarom belangrijk om te onthouden dat we impact van een technologie op het bedrijf op korte termijn altijd overschatten, maar de impact op lange termijn op bedrijf, markt en samenleving stevig kunnen onderschatten.

Dus grijp af en toe gerust terug naar het verleden om je toekomst te voorspellen.

 

 

Digitaal Ruitjespapier.

“Ja hoor Mijnheer Hendriks! Wij zijn zeker mee met onze tijd!” Trots rolt de uitspraak uit de mond van een ondernemer terwijl hij me vol trots toont hoe en ambachtelijk administratief proces van stockbeheer vervangen is door zijn digitale tegenhanger. “Wij innoveren! Roept hij lachend”

“Ja hoor Mijnheer Hendriks! Wij zijn zeker mee met onze tijd!”

Ik glimlach empathisch en bedenk hoe ik straks zijn digitaal enthousiasme ga moeten confronteren met de keiharde realiteit: Hij is helemaal niet goed bezig. Zijn bedrijf is net overgestapt op digitaal ruitjespapier.

Digitaliseer niet alleen de voorkant

Stockbeheer was een pijnpunt voor het bedrijf. Bijhouden wat ze moesten aankopen, hoeveel voorraad er was en wanneer ze moesten bijbestellen deden ze “Oldschool”. De zaakvoerder “wandelde” door het magazijn en ging dan ‘op buikgevoel’ doorgeven aan de orderdienst wat er aangekocht moest worden.

De grote digitale doorbraak kwam er toen ze het in een spreadsheet konden doen. In plaats van papier zat alles nu in een Excel document, dat ze manueel moesten bijhouden. Bestellingen deden ze per mail, en die werden dan weer getrackt in .. een andere Excel sheet. Bestellingen van klanten hielden ze nu ook niet meer bij op papier, maar in NOG een (u kan het raden) Excel sheet. Resultaat? Ontzettend veel overtypwerk. “Maar wel Digitaal hé, Mijnheer Hendriks!” Jazeker mijnheer de ondernemer.

Digitaliseer het proces

Digitaliseren is meer dan oude wijn in nieuwe vaten. Dit soort toestanden helpen je als bedrijf geen meter vooruit. De foutmarge is er nog steeds en in plaats van een kribbeltje mogen je werknemers nu wat gaan tokkelen op een toetsenbord. De extra kopzorgen van corrupte files en verloren backups krijg je er gratis bij. De crux bestaat er in om naar heel het proces te kijken. Wat kunnen we daar versnellen, optimaliseren of verwijderen?`

Men keek me aan alsof ik net van een andere planeet was geland. Nou, Take me to your leader!

Ik vroeg me daarom af of ze er al aan gedacht hadden om de leveringsbonnen rechtstreeks te koppelen aan de centrale stock en of we misschien een paar van die spreadsheets aan elkaar konden koppelen?  Het waren voor de hand liggende vragen die de werklast van secretaresse Nellie beduidend konden verlagen. Men keek me aan alsof ik net van een andere planeet was geland. Nou, Take me to your leader!

 

Nu moet je wel opletten als je “aan de knoppen gaat draaien” want Nellie zag de bui al hangen.

Digitaliseer de mindset

Nu moet je wel opletten als je “aan de knoppen gaat draaien” want Nellie zag de bui al hangen. Ze deed al 100 jaar hetzelfde werk (nu in Excel) maar “die computermijnheer” met zijn moeilijke vragen zou haar “traditie” wel eens kunnen door elkaar gooien.

Digitale transformatie is soms ook digi-denken: Je personeel meekrijgen om hun huidige manier van werken in vraag te stellen en kijken hoe IT hun kan helpen om de dingen anders (en beter) te doen.

Digitale transformatie is je afvragen “waarom”

Ik kom deze waanzin overal tegen.

Nu kan je me wel verwijten dat ik weer langsgegaan ben bij één of andere landelijke boeren-kmo waar de gloeilamp nog een nieuwigheid is, maar ik kom deze waanzin overal tegen. Een verlofdagje inplannen bij een Belgische grootbank? 1 verlofsysteem, 2 mailtjes naar je collega’s en het dan nog eens manueel in knallen .. in Excel. Je komt dit soort waanzin nog altijd tegen omdat niemand zich de vraag stelt: “Waarom doen we dit in godsnaam?”

Bezint voor ge begint

Dus stel jezelf die vraag eens?  Moeten we XYZ uberhaupt nog wel doen? Heeft dat wel zin? En als het antwoord daar JA op is, kan je de tweede vraag stellen: Moeten we het ZO nog wel doen of kan het beter? Als je digitaal gaat verbouwen heb je de kans om het allemaal eens eerst even op een rijtje te zetten. Doe dat! Ook al is het analoog op post-it’jes en een flipover. Stel jezelf (en je personeel) de vraag WAAROM jullie het zo doen en waarom het niet anders kan. Die vragen zijn nog veel belangrijker dan in kaart brengen “hoe” je iets doet. Want digitalisatie zonder optimalisatie van het proces is het ideale recept voor “Digitaal Ruitjespapier”.

 

Ook hulp nodig om je bedrijf digitaal te optimaliseren? Neem gerust even contact met ons op. We helpen je met het hoe en het waarom 🙂 #brainrangershelpt

In vier sessies klaar voor de GDPR

Heb je al gehoord van de ‘GDPR’? Schrik je van deze vraag en wil je gerust gesteld worden? Of heb je al iets horen waaien over die nieuwe wetgeving maar wil je weten wat de impact zal zijn voor je onderneming? Brain Rangers brengt in vier boeiende sessies een duidelijk antwoord. Schuif aan tafel en leer alles over de GDPR.

Sessie 1: Wat is de GDPR |Di 24 April

En waarom is deze wet in het leven geroepen? In de eerste sessie lichten we toe wat deze General Data Protection Regulation is. Weg met de misverstanden! Brain Rangers spreekt klare taal en legt uit wat het voor jouw bedrijf gaat meebrengen.

Sessie 2: Cybercriminaliteit en de jacht op je gevoelige gegevens | Di 15 Mei

WIE is de Cybercrimineel die digitaal op de loer ligt? Waarom (en hoe) steelt hij gegevens of hackt hij in 1, 2, 3 je bedrijf? Ooit nagedacht hoe groot de kans is dat je personeel vertrouwelijke gegevens zomaar op straat straat gooit? Je leert het allemaal in een thriller van een sessie.

Sessie 3: Compliance – In regel zijn brengt Sales opportuniteiten | Di 29 Mei

De GDPR geeft je een overzicht van alle gegevens die je verwerkt van je klanten en prospecten. Deze gegevens sla je op in een ‘dataregister’. Dat ben je verplicht. Maar daar ligt nu net de kans voor je onderneming. Hoe meer je weet van je klant, des te groter  je Sales opportuniteiten.

Sessie 4: Voorkom datalekken – breng je digitale beveiliging in orde | Di 12 Juni

Voorkomen is beter dan genezen. GDPR boetes voor datalekken kan je maar beter vermijden. Hoe kan je zo een lek voorkomen? Is een antivirus genoeg ? Of moet je gaan Encrypteren? Zit alles wel veilig in je “cloud” ? Hoe zit het met je leveranciers ? We zoeken het samen uit EN geven je een leuke bonus training om aartsmoeilijke paswoorden makkelijk te onthouden.

Interesse?

Prima! Dan mag je je inschrijven.

Waar: Onze nieuwe kantoren, Sint Kristoffelstraat 3700 Tongeren, b-3700 Tongeren
Hoeveel: 65 euro excl. btw per sessie – telkens van 19 – 21 uur
Inschrijven: via www.brainrangers.be/inschrijven of 0494/93 21 44
of mailen naar info@brainrangers.be

Heb je nog vragen?

Lees dan zeker ons artikel over de GDPR en hoe Brain Rangers je bedrijf kan helpen om er aan te voldoen. Heb je nog vragen ? Contacteer ons gerust!

Het geheime recept om echt digitaal door te breken

“Social Media ? Natuurlijk zitten we op Online” Of je nu een kruidenier om de hoek bent of de CEO van een kanjer van een Multinational, iedereen heeft wel een website en doet wel iets op Facebook of Instagram. “Maar wat doen jullie daar precies ?” vragen we dan. Meestal blijft het dan schokschouderen aan de overkant. “Ja ehm, beetje posten he, beetje liken enzo ..” klinkt het dan. De bottom line is dat veel bedrijven niet echt nadenken over hun online strategie. Naast een hoop geld steken in een website en wat aanmodderen op Social Media is de strategie soms ver zoek.

Toch kan je met de juiste aanpak online ECHT een verschil maken voor je onderneming. De kleinste KMO kan, (mits ze het goed aanpakt) met kop en schouder uitsteken langs haar concurrenten en met een goeie website en de juiste aanpak op Social Media echte ‘Fans’ maken van haar klanten. Om bedrijven daarbij te helpen besloten we de sessies ‘Digitaal doorbreken’ in te richten. In vier sessies leggen we bedrijfsleiders uit wat het geheim is van een een goeie website, een stevige strategie op Social Media, een killer Facebook pagina EN de kracht van online storytelling. Meer weten ? .. wel:

Sessie 1: De ideale website

Als je een bedrijfswagen koopt, doe je dat niet zomaar. De auto moet passen met de noden van je bedrijf en een beetje conform zijn met het imago dat je wil uitstralen. Dat is ook zo voor je website. HET digitale uithangbord van je bedrijf. Maar wat is dan het verschil tussen een “website” en een goeie website? Wij geven je alvast een berg tips en inzichten om van je website eens eindelijk te laten opbrengen.

 

Sessie 2: Effectief communiceren op Social Media

Met Social media kan je bedrijf grote stappen vooruit nemen door beter zichtbaar te worden online. Maar om efficiënt te communiceren met Social media moet je gaan leren dat het gaat om engageren, niet om adverteren. Hoe kan jij je doelgroep online vinden, ze het best bereiken en hoe maak je online ambassadeurs van je eigen klanten. Wij tonen je de kneepjes van het vak.

 

Sessie 3: De perfecte Facebook pagina

Muis in de hand en vingers aan de knoppen. In een interactieve hands-on sessie leer je om je bedrijfspagina op Facebook in te stellen volgens de regels van de kunst. Haal het maximum uit je Facebook-page in deze korte stoomcursus.

 

Sessie 4: Storytelling met (video)bloggen

Bloggen is dé manier om van je klant of prospect een fan van je merk te maken. We tonen je de kracht van storytelling om je product of dienst in de picture te zetten.  Vertel het verhaal van  je onderneming, vang de aandacht van je klant en scoor hoger in Google… met bloggen.

Wie Wat Waar Wanneer en ‘Kan ik kaartjes kopen’ ?

Kan allemaal: we zetten het even voor je op een rijtje:

Waar: Brain rangers, sint-kristoffelstraat 29 – 3700 Tongeren – van 19 – 21 uur
Hoeveel:

  • 1 sessie: 75 euro/sessie excl. btw  –
  • 2 of meer sessies 70 euro/sessie  excl. btw
  • 4 sessies  – 65 eur/ sessie excl. btw

Inschrijven:  via www.brainrangers.be/digitaaldoorbreken, bellen kan op 0494/93 21 44  of mailen naar info@brainrangers.be

Moeten staat in de stal

“We moeten mee he!”, fluisterde een enthousiaste bedrijfsleider in mijn oor na de kickoff meeting van hun nieuwe bedrijfsapplicatie. We horen die uitspraak wel vaker:  “We moeten mee met de digitale vooruitgang”. Dat is een waarheid als een koe. De digitale wereld gaat steeds sneller vooruit, maar dat moet niet de drijfveer zijn om te gaan innoveren in je bedrijf. “Moeten (kleine kalfjes) staan in de stal” zei mijn oma altijd, waarmee ze bedoelde dat achter alles wat je doet een gegronde reden moet zitten.

Het enige wat vooruit “moet” is je onderneming zelf

Het enige wat vooruit “moet” is je onderneming zelf.  Technologie mag daarin geen ‘doel’ zijn maar een middel. Sta even stil en denk na wat je doet, waar je heen wil en wat de uitdagingen zijn om dat te bereiken. Volgens ons moet digitalisatie dat proces ondersteunen.

IT moet je helpen om je bedrijf een stap vooruit te zetten, te groeien, zich te specialiseren of gewoon “beter” te worden dan het gisteren was. Toch krijgen we vaak ondernemers die (licht pochend) zeggen “IT? Daar ken ik allemaal niks van”, terwijl ze zelfzeker lachen over hun eigen onwetendheid.

Daar is niets mis mee. Je moet als ondernemer zeker geen digitaal expert zijn, net zoals je geen boekhoudkundig genie hoeft te zijn. Maar zowel fiscaliteit als IT zijn essentieel zijn om je onderneming te doen draaien. Je mag tenminste een idee hebben wat je ermee kan DOEN.

Stel jezelf (en je personeel) daarom niet de vraag ‘hoe’ technologie kan helpen maar ‘waarom’

Stel jezelf (en je personeel) daarom niet de vraag ‘hoe’ technologie kan helpen maar ‘waarom’. Soms heb je het gevoel dat iedereen een webshop heeft, dus jij ‘moet’ dan ook maar mee. Maar IS dat wel zo? Helpt het je bedrijf te groeien, of kosten te besparen? Als het antwoord ‘neen’ is, hoef je niet op die digitale trein te springen. De technologie volgt (of versnelt) de evolutie van je bedrijf en niet andersom.

“Moeten” staat in de stal en IT is geen doel maar een middel

“Moeten” staat in de stal en IT is geen doel maar een middel. Denk daar aan voor je een dure digitale investering doet. Kijk in eigen boezem en stel je de vraag: Hoe kan het beter, sneller, efficiënter en kies DAN pas de digitale schroevendraaier die je ermee kan helpen.

Heb je vragen over hoe je technologie voor jouw bedrijf kunt laten werken? Iemand nodig die kritisch kijkt naar wat er digitaal mogelijk is voor je bedrijf? Geef ons een seintje want daar zijn we goed in.

4 tips voor een mega fout paswoord beleid

Paswoorden! Iedereen haat ze! Net als autosleutels, verjaardagskaarten en de voornaam van je nieuwe vriend, zijn het dingen die je op de meest ongepaste momenten vergeet. Net wanneer je onder die foto van die augurkgroene tuinkabouter op de knop “KOPEN” wil duwen, krijg je weer zo een vervelende popup om eerst een account aan te maken en WEER en paswoord te kiezen.  Het is nog niet genoeg dat je die ochtend op het werk OOK een nieuw paswoord hebt moeten bedenken. Login vensters die smeken om complexe en veilige paswoorden voor 101 sites lijken wel te kweken als konijnen op Viagra! Hoe blijf je dat allemaal de baas?

Geen probleem. We geven je wel een aantal handige tips om (met zo weinig mogelijk moeite) het meest belabberde paswoordbeleid op te stellen waarmee je gegarandeerd zo snel mogelijk in de problemen komt. Volg deze richtlijnen tot op de letter (of niet, misschien ben je lui) en binnen de kortste keren kan je meepraten als “ervaringsdeskundige” over gehackte gegevens, gestolen identiteiten en een magisch oplopende schuld op je Visa kaart. Aan de slag!

Een mens moet al zoveel onthouden. Om hoe laat is de trein ? Wat moet ik meebrengen van de Supermarkt ? Hoe heet mijn schoonmoeder ook weer ?

1 Schrijf je paswoord op

Een mens moet al zoveel onthouden. Om hoe laat is de trein ? Wat moet ik meebrengen van de Supermarkt ? Hoe heet mijn schoonmoeder ook weer (Na 12 jaar is ze zo boos als je dat weer vergeet). Daar komen dan ook nog een telefoonboek aan paswoorden bij. Een sticker met de voornaam van je schoonmoeder op haar voorhoofd plakken lukt niet zo makkelijk, maar paswoorden hebben minder complexen. Dus gewoon opschrijven die handel. Liefst op een fel gele Post-it die je ostentatief aan je beeldscherm hangt zodat jij (en iedereen die voorbijkomt) het makkelijk kan lezen.

Gewoon 1 leuk paswoord kiezen (liefst makkelijk om te onthouden of te raden) en dat gewoon overal gebruiken.

2 Gebruik overal hetzelfde paswoord

“Geef je login en je paswoord” staat er dan op die kleine venstertjes te lezen. Daar bedoelen ze toch mee dat je maar één paswoord nodig hebt, niet? Niks variëren of bedenken. Gewoon één leuk paswoord kiezen (liefst makkelijk te onthouden of te raden) en dat overal gebruiken. Lekker consistent EN super makkelijk voor hackers en crackers die met 1 paswoordje AL je accounts kunnen leeghalen. Handig!

Moet er een cijfer achter? Neem dan toch gewoon je verjaardag!

3 Gebruik de namen van je kinderen of je hond

“Onze Jimmy heeft een paars konijn gemaakt op de papschool” “Onze Fikkie heeft vannacht op de dampkap geplast.” Je loopt de hele dag tegen je collega’s te tateren over je jongste spruit of favoriete viervoeter. Waarschijnlijk is heel je werkplek ook een klein altaar van foto’s en tekeningen van de hoofdrolspelers in je leven. Laat ze dan zeker een rol spelen in je paswoorden. Geen moeilijke namen onthouden maar gewoon de voornaam van je jongste sprot er in gooien. Moet er een cijfer achter? Neem dan toch gewoon je verjaardag! Makkelijk te onthouden en net zoals de hoofdrolspelers van je eigen docu-soap, alom gekend bij je collega’s. Heel de handel moet makkelijker te raden zijn dan een spelletje “Wie is het”.

Na plastic zakken en lege koffiebekers kan je nu ook paswoorden 100% recycleren.

4 Recycleer je oude paswoorden

Eco is helemaal ‘in’ en weggooien mag niet. Na plastic zakken en lege koffiebekers kan je nu ook paswoorden 100% recycleren. Als je dan toch moet “varieren” in de paswoorden die je gebruikt, doe dat dan vanuit een zo kort mogelijk lijstje met paswoorden die je telkens opnieuw gebruikt. Zo moet je zeker niet creatief of ingenieus zijn. Ook de Hackers vinden het za-lig. Die moeten nu maar een paar combinaties proberen om op al je accounts in te loggen. Ecologisch verantwoord paswoord beleid, dat is pas hip.

Een slecht paswoord beleid kan onder de GDPR een aanloop zijn naar een fikse boete.

* Sarcasme-alarm*

Neem je bovenstaande tips helemaal ernstig? Heb je niet door dat ze sarcastisch bedoeld waren? Dan ben je nog een groter gevaar voor jezelf en je eigen organisatie dan we dachten. Het moet zo NIET. Paswoorden zijn cruciale onderdelen van je digitale veiligheid. Ze zijn de sleutels van je online leven en een gekraakt (of geraden) paswoord kan een hoop erger zijn dan  de sleutels op je voordeur laten steken.

Als bedrijf ben je ook verantwoordelijk voor de gegevens van je klanten, personeel, leveranciers en prospecten. Een slecht paswoord beleid kan onder de GDPR wetgeving een aanloop zijn naar een fikse boete.

Begin daarom vandaag al om voor jezelf en je medewerkers af te spreken dat bovenstaande scenario’s echt niet kunnen. Maak je paswoord complex (zodat het moeilijk te raden is) en memorabel (zodat je het toch kunt onthouden).

Wijzig je paswoorden geregeld en gebruik voor iedere site of programma een ander paswoord. Het lijkt complex en moeilijk maar het is een gewoonte die je jezelf en je medewerkers eigen moet maken. Heb je nog hulp nodig? Geef ons een seintje, misschien kan onze paswoord-workshop je wel helpen.

Groeten
Jo.

3 handige tips voor meer comments op je Facebook posts

Het stond in het groot in het nieuws deze week: “Zuckerberg krikt het belang van de conversatie omhoog op Facebook“. Dat lijkt me logisch: Facebook is een “Social Media” platform bedoeld om vrienden kennissen en oude klasgenoten (die nu lekker dik en oud geworden zijn) terug te vinden en ermee te kletsen. Tenminste dat is het geval voor de doorsnee “bezoeker” van Facebook. Als ondernemer is Facebook een uitgelezen plaats om je bedrijf in de schijnwerpers te zetten. Vertellen wat je bedrijf doet, welke promoties je hebt enzovoort. Om meer zichtbaarheid te krijgen ga je dan maar vissen achter zo veel mogelijk “likes” voor je pagina en probeer je je volgers aan te sporen je content te delen. Want het delen van je posts vergroot je zogenaamde “reach” of “zichtbaarheid” en helpt om prospecten te bereiken die je Facebook pagina nog niet kennen.

Om meer zichtbaarheid te krijgen ga je dan maar vissen achter zo veel mogelijk “likes” voor je pagina en probeer je je volgers aan te sporen je content te delen.

Maar daar knelt het schoentje

Veel bedrijven vertrouwen ENKEL op likes en shares om hun Social Media verhaal wat zichtbaarheid te geven. Ze delen zelf eindeloos hun eigen content of vragen anderen dat voor hen te doen. Nu is juist DAT tegen het basisbeginsel van Facebook, die geld willen verdienen met BETAALDE advertenties. Want als ondernemer ben je de “klant” van Facebook en zijn de ‘leden’ van Facebook hun product. Wil je als bedrijf meer in de tijdlijnen opduiken ? Cashola baby ! Dan ga je je posts moeten “boosten”. Wil je (zonder advertentiebudget) alsnog nog gezien worden ? Dan gaat je de “conversatie” moeten aangaan. Want een post waar over gepraat wordt, is waardevoller is dan eentje met enkel “likes en shares”. Hoe krijg je mensen nu zo ver om een “comment” te zetten onder je post en te gaan converseren over je inhoud ? Wij geven een aantal tips.

Een foto van een damesschoen op een witte achtergrond met daarbij de tekst: “SCHOEN 20 Euro” is nu niet echt iets waar mensen over gaan praten.

1: Vertel een verhaal

Een foto van een damesschoen op een witte achtergrond met daarbij de tekst: “SCHOEN 20 Euro” is nu niet echt iets waar mensen over gaan praten. Social Media is een beetje als een feestje waar je met mensen wil keuvelen. Enkel de naam van je product roepen met de prijs gaat je daar niet echt aan een vlotte babbel helpen. Post dus geen kale producten of aanbiedingen maar laat zien wat er in je bedrijf leeft. Als je er even over nadenkt heb je een berg te vertellen. Onhoud dat wat jij “dagdagelijks” en “gewoon” vindt (Zoals: Hoe maak je als bakker Croissants) voor je klant mateloos boeiend kan zijn.

2: Stel een vraag

Een post op Social Media kan ook een open vraag zijn aan je publiek. “Wat vind jij van XYZ ?” “Hoe zou JIJ product X gebruiken ?” “Wat ga JIJ dit weekend doen ?” Kies voor een open vraag waar je niet gewoon met ja/nee op kunt antwoorden. Iedere vraag die je stelt is een uitnodiging om de conversatie op gang te brengen.

3: Vraag om input of laat ze kiezen

“Welke vind jij leuker: Product A of B ?” “Wat is JOUW recept voor aardbeientaart ?” “Wat ontbreekt er volgens JOU nog in ons gamma ? ” Elke keer vraag je de klant om input of laat je hem kiezen. Het is leuk als je feedback krijgt, het is nog leuker als je volgers met elkaar beginnen te converseren wat nu het beste antwoord is. Input vragen is een leuke manier om ze online te laten kletsen, maar geeft je ook de kans je aanbod beter af te stemmen op de noden van je klanten.

Social Media communicatie is een stuk “loslaten” van de controle.

Heb je schrik voor de “conversatie”?  

Social Media communicatie is een stuk “loslaten” van de controle. Je kunt de conversatie op gang brengen maar daarom heb je niet altijd controle over hoe het gaat uitdraaien.  Misschien draait die onschuldige vraag wel in een gigantische online bitch-fight uit tussen je klanten ? Of zijn de antwoorden op je vragen niet dadelijk wat je verwacht. Dan is het belangrijk om goed te modereren. Dat doe je door op tijd in de conversatie te duiken. Ga constructief om met kritiek en speel een onpartijdige scheidsrechter tussen kissebissende Facebook Diva’s. Ga zeker nooit posts zomaar verwijderen. Wil je je klanten  stimuleren om hun mening te geven, dan moet je die ook respecteren (ook als je het er niet mee eens bent).

De “conversatie” op gang brengen is een van de waardevolste maar ook moeilijkste dingen op Social media.

Want kletsen is scoren

Een Facebook post met daaronder een hele resem van constructieve commentaren en gezellig geklets, dat is de kers op de taart voor je Social Media communicatie. Iedereen die een commentaar gezet heeft krijgt een notificatie als er activiteit is op de post en komt zo weer langs. De views gaan omhoog, de betrokkenheid van je volgers stijgt EN je post scoort beter op Facebook. De “conversatie” op gang brengen is een van de waardevolste maar ook moeilijkste dingen op Social media. Oefening baart kunst, hopelijk kom je met onze tips al een heel eind.

Brain Rangers helpt bedrijven om hun digitale communicatie zuiver te krijgen. Zo geven we workshops rond alles wat met Social Media te maken heeft en begeleiden we bedrijven om beter te scoren op Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin en meer. Ook nood aan een digitaal opstapje? Geef ons een seintje voor een gratis intakegesprek (Zo lang er koffie is 😉 ).

Groetjes, Saskia.

In vier sessies klaar voor de GDPR

Heb je al gehoord van de ‘GDPR’? Schrik je van deze vraag en wil je gerust gesteld worden? Of heb je al iets horen waaien over die nieuwe wetgeving maar wil je weten wat de impact zal zijn voor je onderneming? Brain Rangers brengt in vier boeiende sessies een duidelijk antwoord. Schuif aan tafel en leer alles over de GDPR.

Sessie 1: Wat is de GDPR | Woe 31 januari

En waarom is deze wet in het leven geroepen? In de eerste sessie lichten we toe wat deze General Data Protection Regulation is. Weg met de misverstanden! Brain Rangers spreekt klare taal en legt uit wat het voor jouw bedrijf gaat meebrengen.

Sessie 2: Cybercriminaliteit en de jacht op je gevoelige gegevens | Woe 7 februari

WIE is de Cybercrimineel die digitaal op de loer ligt? Waarom (en hoe) steelt hij gegevens of hackt hij in 1, 2, 3 je bedrijf? Ooit nagedacht hoe groot de kans is dat je personeel vertrouwelijke gegevens zomaar op straat straat gooit? Je leert het allemaal in een thriller van een sessie.

Sessie 3: Compliance – In regel zijn brengt Sales opportuniteiten | Woe 21 februari

De GDPR geeft je een overzicht van alle gegevens die je verwerkt van je klanten en prospecten. Deze gegevens sla je op in een ‘dataregister’. Dat ben je verplicht. Maar daar ligt nu net de kans voor je onderneming. Hoe meer je weet van je klant, des te groter  je Sales opportuniteiten.

Sessie 4: Voorkom datalekken – breng je digitale beveiliging in orde | Woe 28 februari

Voorkomen is beter dan genezen. GDPR boetes voor datalekken kan je maar beter vermijden. Hoe kan je zo een lek voorkomen? Is een antivirus genoeg ? Of moet je gaan Encrypteren? Zit alles wel veilig in je “cloud” ? Hoe zit het met je leveranciers ? We zoeken het samen uit EN geven je een leuke bonus training om aartsmoeilijke paswoorden makkelijk te onthouden.

Interesse?

Prima! Dan mag je je inschrijven.

Waar: De pline (pliniuspark), fonteindreef 8, b-3700 Tongeren
Hoeveel: 65 euro excl. btw per sessie – telkens van 19 – 21 uur
Inschrijven: via www.brainrangers.be/live of 0494/93 21 44
of mailen naar info@brainrangers.be

Heb je nog vragen?

Lees dan zeker ons artikel over de GDPR en hoe Brain Rangers je bedrijf kan helpen om er aan te voldoen. Heb je nog vragen ? Contacteer ons gerust !

Wat is de GDPR?

De GDPR of “Global Data Protection Regulation” is een nieuwe Europese wetgeving rond de bescherming van persoonsgegevens die vanaf mei 2018 voor alle ondernemingen in voege gaat. Iedere onderneming die gegevens van Europese burgers verwerkt moet vanaf dan voldoen aan een set van regels en afspraken rond het beschermen van de gegevens van haar klanten. Het klinkt voor veel ondernemingen misschien al een ver-van-mijn-bed-show die enkel van toepassing is voor de grote bedrijven, maar ook KMO’s vallen onder deze nieuwe wetgeving. De GDPR brengt niet alleen een reeks administratieve verplichtingen waar je als bedrijf aan moet voldoen, maar stelt ondernemingen ook aansprakelijk wanneer er gegevens verloren gaan of terechtkomen in handen van derden. Aan deze “datalekken” zitten zelfs een aantal fikse boetes verbonden.

Dataregister

Bad news voor de KMO? Niet echt. Duurzaam omgaan met de vertrouwelijke gegevens van je klanten moet eigenlijk al in het DNA van je bedrijf zitten, maar vanaf mei komen er nog een aantal administratieve afspraken en handelingen bovenop. Zo moet je als KMO niet alleen de juiste toestemmingen vragen bij het verzamelen van je klantengegevens, je moet ook een dataregister bijhouden waar in staat welke data je verwerkt voor welke doeleinden. Daarnaast moet je binnen een bepaalde tijd ook voldoen aan eventuele aanvragen rond het inzien, wijzigen en verwijderen van persoonsgegevens die klanten of prospecten bij je kunnen neerleggen. Maar je hebt het al zo druk? Gelukkig is Brain Rangers er om een handje toe te steken.

Brain Rangers is een kennis en adviesbureau voor de KMO. Daarom werken we ook met KMO-vriendelijke budgetten op uurtarief. Wil je meer weten over de GDPR en wat Brain Rangers voor je onderneming kan betekenen? Geef ons een seintje, we komen graag genoeg even op de koffie om te kijken wat we voor je kunnen doen.

Creëren van awareness

De GDPR is een berg regels en afspraken die netjes verpakt zitten in een hoop juridische mumbo jumbo. Leuk om naar te luisteren maar soms heb je iemand nodig die het in mensentaal aan jou (en je personeel) uitlegt. Wat is de GDPR, wat is de impact op je bedrijf en waar gaan jullie vanaf mei volgend jaar op moeten letten. Kennis en vooral “inzicht” in die nieuwe regelgeving is verschrikkelijk belangrijk en vormt de basis voor een bedrijf dat vanaf mei volledig “compliant” is met de wet zodat jij als zaakvoerder op 2 oren kunt slapen. Brain Rangers brengt in een sessie van 2 uur een glasheldere workshop over de GDPR en haar impact op je onderneming. Zorg jij voor koffie en een beamer, dan doen wij de rest.

Analyse van je processen en het opmaken van een dataregister

De GDPR vraagt van je onderneming om een aantal administratieve processen op punt te stellen. Je moet op een correcte manier toestemming vragen om klantengegevens te verzamelen, ze inventariseren in een dataregister en aanvragen tot inzicht, wijziging of verwijderen van gegevens tijdig verwerken. De belangrijkste stap hierin is het in beeld brengen van de manieren waarop je vertrouwelijke data verkrijgt, verzamelt, verwerkt en opslaat. Brain Rangers helpt om al deze processen zorgvuldig in kaart te brengen zodat je weet hoe en waar je data verzamelt, verwerkt en opslaat. We wijzen aan waar je je klanten en prospecten moet informeren en waar je hun toestemming moet vragen en helpen je om je dataregister correct en volledig in te vullen. We helpen je ook alles op punt te stellen om eventuele aanvragen rond het inzien, verwerken en verwijderen van data correct en snel uit te voeren.

Een onafhankelijke audit van je IT-omgeving

Maar het geeft geen zin om de voordeur dicht te doen als de achterdeur nog open staat. Het doel van de GDPR is om persoonsgegevens beter te beveiligen en datalekken te voorkomen. Daarom werpt Brain Rangers als jij dat wil een kritische blik op je infrastructuur. Hoe zit het met die digitale omgeving waar jij al die klantengegevens opslaat? Zijn de wachtwoorden nog vers en veilig genoeg? Zijn de antiviruspakketten geïnstalleerd en up-to-date? Hoe zit het met je back-ups? Is alles gepatched en… heeft je personeel de juiste instelling om hackers en crackers buiten te houden? Aan datalekken zijn ernstige boetes verbonden en daarom is voorkomen beter dan genezen.

Brain Rangers helpt

Brain Rangers is een kennis en adviesbureau voor de KMO. Daarom werken we ook met KMO-vriendelijke budgetten op uurtarief. Wil je meer weten over de GDPR en wat Brain Rangers voor je onderneming kan betekenen? Geef ons een seintje, we komen graag genoeg even op de koffie om te kijken wat we voor je kunnen doen.

Bel 0494932144 of stuur ons een e-mail.

Levensreddende handvaten voor een geslaagd IT Project

Iedereen wil verandering, maar niemand wil veranderen. Dat staat wel ergens gedrukt op een tegeltje tegen de muur van een IT-manager, die de wanhoop nabij is. Het is een waarheid als een koe, zeker als je kijkt naar de weerstand en de frustratie die binnen een organisatie opborrelt wanneer de IT afdeling aan de knoppen gaat draaien om een nieuwe softwareversie uit te rollen, of klaar staat met een nieuwe versie van Office of Windows. Naast de technische uitdaging moet er ook nog een berg weerstand overwonnen worden voor een migratie of transitie echt “geslaagd” is.

Wij geven je alvast wat tips waardoor je gebruikers achteraf iets minder lijken op een meute uit de Franse Revolutie die klaarstaat hun IT manager op de Guillotine te sleuren. Allons-Y !

Begin bij de gebruiker

Een succesvolle IT migratie (of het nu naar een nieuwe werkplek of de volgende versie van het ERP pakket is) begint niet in de boardroom. Lang voordat u het technisch plan van een Office 365 migratie begint uit te zetten in een kosten/baten analyse, moet u eerst te rade gaan bij … de gebruikers.  Net zoals Felix Baumgartner checkt of hij een parachute bij heeft voor hij springt, moet jij vooraf langslopen op de werkvloer. Observeer (liefst een beetje discreet) hoe ze momenteel werken met de software/hardware die je gaat vervangen of aanpassen. Misschien vallen er een paar dingen op waarvan je zegt “hmm, dat kan beter/sneller/makkelijker”. En soms zitten die dingen zelfs niet in scope van je project. Stap vervolgens (met open vizier en een ‘open mind’) op je gebruikers af en vraag wat er, volgens hen, beter kan. Hun inzichten, die stammen uit de dagelijkse praktijk, kunnen wel een beetje aanvoelen als kritiek, maar zijn de belangrijkste constructieve basis requirements voor het komend project. Zet je IT-pet even af en bekijk de wereld vanuit het oogpunt van diegenen die de gevolgen van je “verandering” aan de lijve zullen ondergaan. Want een succesvolle migratie eindigt niet op de werkvloer, ze begint er.

Een kwestie van organisch groeien

Wanneer ik de term “Bing-Bang uitrol” hoor, moet ik altijd denken aan de gigantische explosie die heel het universum geschapen heeft. Klopt ook, maar de Big Bang was nu niet echt subtiel. Het heeft al die uit elkaar spattende atomen best wel een paar miljard jaar gekost om te bekomen van dat geweld. Bespaar uw gebruikers die digitale cultuurschok en kies voor een geleidelijke uitrol. Blunder “nummero uno” is het nieuwe softwarepakket enkel uit te testen binnen de IT afdeling. Wanneer de Big-Bang-Theory kijkende geeks, met vooruitgeschoven onderlip en omhooggestoken duimen het “all clear” geven rolt u heel de handel uit naar het gepeupel. Big mistake !

Kies eerst een aantal” influencers” op de vloer, die voor jou de vlag kunnen dragen van dat nieuwe speeltje. Deze “cool kids” (of juist de oude rotten) hebben binnen de gebruikersorganisatie aardig wat invloed. Ze staan open voor verandering en kunnen, (mits zorgvuldige begeleiding), de ambassadeurs worden van jouw project. Geef hen het nieuwe speeltje en laat de rest van de organisatie rustig “snuffelen”. Wanneer andere gebruikers aan je mouw komen trekken met de vraag wanneer “Zij het nieuwe spul nu ook es krijgen”, hebt u vrije baan voor de verdere uitrol. Kies voor die eerste uitrol voor een vrijwillig piloot programma om extra steun te winnen bij de users. Pas daarna is het tijd voor de grote knal.

Ga niet plenair met de billen bloot

Een ander voordeel van een geleidelijke uitrol is dat je op tijd de methode, de documentatie of de training kan bijsturen wanneer je merkt dat de ‘praktijk’ toch niet overeenkomt met die mooie tekening die je op het whiteboard gemaakt hebt. Je krijgt zo de kans om dingen aan te passen gaat in het ergste geval slechts voor een STUKJE van de organisatie met de billen bloot. Alle beetjes helpen! Blijkt ondertussen dat heel het traject een superslecht idee was, dan kan je vroeg genoeg aan de handrem trekken en heel de handel desnoods terugrollen, hopelijk voordat het IT budget er helemaal doorgeblazen is.

Let op voor Captain Caveman aan boord van de USS Enterprise

Als Henry Ford aan de mensen had gevraagd wat ze wilden, hadden ze geantwoord : “Snellere paarden”. Het is een treffend voorbeeld hoe mensen soms moeilijk buiten hun eigen concepten kunnen denken. Toch vraagt de samenleving ons om meer en sneller te innoveren en dingen helemaal anders te doen. We moeten vooruit maar we willen ook dat het allemaal hetzelfde blijft. Hoe pak je dat aan ? Hou bij het uitrollen van je project daarom niet alleen rekening met processen en infrastructuur, maar vooral met de bedrijfscultuur. Wat is de mentaliteit op de vloer ? Werk je voor een hippe startup waar ze morgen geen punt maken om Scrumm sessies met Pokeballs te combineren, of zit je in een iets conservatievere hut ? De kans zit er dik in dat het optie twee is, dus is subtiliteit je beste vriend. Breng veranderingen op een geleidelijke manier binnen in de organisatie, met respect voor de bedrijfscultuur. Alhoewel een digitale innovatie (op papier) handenvol tijd zou moeten besparen, kan een te grote “cultuurschok” nefast zijn voor de productiviteit. Geef Captain Caveman dus even de tijd om te wennen aan al die knoppen van het nieuwe ruimteschip.

Eindig met het hoe, maar begin met het waarom

Een goeie digitale innovatie begint met het communiceren van het “WAAROM”. Vertel je gebruikers (voor je begint) WAAROM het nu allemaal anders moet. Wees open en eerlijk: Wat brengt het op voor het bedrijf, en waar gaan ze hinder van ondervinden. Net als de directie dien je ook je gebruikers te overtuigen van de zin van het verhaal. Pas als je hun commitment hebt ingekocht, kan je een berg weerstand wegnemen. Meestal is “de handleiding” iets dat op de laatste dag van de uitrol on-ceremonieel op het bureau van de gebruiker neergekwakt wordt met de non-verbale boodschap: “Bekijk het maar”. Althans zo voelt het aan van zijn kant. Documentatie is iets dat de gebruiker krijgt als geheugensteuntje, nadat het project hem of haar voorzien heeft van een degelijke opleiding en een betrokken nazorg. Ook hier kan je je influencers weer gebruiken als “steunpunten” op de vloer door het “Train de trainer” principe toe te passen.

Bedank je gebruikers

“Hoe bedoelt u ?” Hoor ik u roepen. Uw IT afdeling heeft net heel de nacht liggen zwoegen en de gebruiker krijgt een bedankje ? Helemaal goed. Onthou:  IT is een ondersteunend proces en ons werk mag niet gezien worden. De wegenwerker staat ook niet om 4 uur in de ochtend aan uw deur te kloppen ‘of hij wat appreciatie kan krijgen voor dat mooie fluisterasfalt dat hij vannacht heeft aangelegd’. Het is aan de IT afdeling om na een migratie de gebruikers te bedanken voor hun geduld en begrip. Een klein koekje of een piepkleine attentie op de werkplek kan wonderen doen om het scherpe randje van die eerste “helpdesk calls” weg te nemen. Een klein beetje dankbaarheid koopt soms een berg begrip.

Dus ontleer wat u geleerd heeft (alzo sprak Yoda) en begin bij de eindgebruiker, teken de plannen op de werkvloer en laat de users uw belangrijkste projectleden worden. Begin met het waarom, eindig met het hoe en doe een koekje bij de koffie ! Success.  Heeft u hulp of advies nodig met IT project of veranderingsmanagement ? Brain Rangers helpt met raad en daad, neem gerust even contact met ons op of bezoek onze website voor een overzicht van onze lezingen en workshops.