Brain Frame : Doe iets aan eMail Overload.

Email is de meest tijdrovende manier om intern en extern te communiceren waar we uren aan verspillen. Wij geven een paar korte handige tips om je email overload de baas te kunnen.

Madam Instagram

Ze is jong, pittig, ambitieus en vooral snel, de onderneemster uit ons verhaal vandaag. Als echte millenial heeft ze op haar 25e al haar eigen kleerwinkel uit de grond gestampt en helpt ze dag in dag uit dames aan de juiste outfit.

Een  “Digital Native” van de generatie die met één hand haar tanden poetst terwijl in de andere een onafscheidelijke Smartphone piept en pingelt. Haar digitale navelstreng naar het online paradepaardje van haar onderneming : Instagram.

“Ben ik wel goed bezig online ?” vraagt ze me vorige week.. Haar ebbenhouten kijkers van haar staren me vragend aan doen me mijn gerichte antwoord een fractie van een seconde overwegen. “Het kan nog beter.”  zeg ik. Waarom? dat leg ik even uit.

Een stapje omhoog van de gemiddelde “Verticale spam” die we veel tegenkomen

De Instagram account van haar zaak is al een stapje omhoog van de gemiddelde “Verticale spam” die we veel tegenkomen, waarbij het ene “platte product” als saaie stroop voorbijscrolt. Maar er is nog werk aan.

Verkoop geen product maar een idee.

Veel retailers verwarren Instagram met een verticale reclamefolder vol plaatjes van hun producten. Zo een feed gaat best snel vervelen. Zielloze foto’s van artikels zonder context doen met terugdenken aan de Wehkamp (of de 3Suisses), maar dan op mijn telefoon. Beide bedrijven zijn al lang naar de Filistijnen, dus die aanpak werkt niet zo goed.

Instagram gaat over het verkopen van een gevoel, een idee. Een kiekje van een  leuk model in een hip kleedje, die in een leuke koffiebar fun heeft met een paar vriendinnen?  Dat is veel inspirerender dan dat stukje stof an zich. Instagrammers willen voelen, geinspireerd worden, geprikkeld worden. Verkoop ze niet je product, verkoop ze de beleving om je product te bezitten. Maar hoe bereik je dat?

Verkoop via een ander.

“Zijn het dan geen leuke foto’s ?” vraagt ze. Jawel hoor! Ze toont me een hele reeks met posts waar ze heel haar collectie showt voor de toonbank. De rijzige ranke brunette die voor me staat zit op de fotos natuurlijk gegoten in al die tuniekjes.  Maar als ik een kleine dikke blondine ben kom ik bij haar zeker niets kopen.

Als ik een kleine dikke blondine ben kom ik bij haar zeker niets kopen.

Het risico van enkel jezelf of een “vast model” als poserende paspop te gebruiken is dat prospecten met een andere lichaamsbouw zich helemaal niet kunnen plaatsen in je collectie (en dus niet denken van “He! Daar zou ik ook leuk in staan”). Varieer niet alleen de context, maar ook het model en gooi klanten, vrienden en vriendinnen voor de lens. Groot, klein, dik, dun. Zo spreek je nieuwe doelgroepen aan die je ervoor niet kon bereiken.

Filter de imperfecties niet weg.

En daarmee parkeren we de olifant in de kamer pardoes in mijn irritatiezone: Instagram FILTERS. Je weet wat ik bedoel: Toverformuletjes op je smartphonecamera die rimpels doen verdwijnen, kraaiepootjes verjagen en de tand-des-tijds vervangen door een glimmend kunstgebit.

Het idee ik verdwaald ben in het museum van Madam Tussauds.

Onze onderneemster (die er ‘au naturel’ zeker mag zijn) ziet er op de foto’s zo af-gefiltert uit dat ik eerder het idee ik verdwaald ben in het museum van Madam Tussauds. Resultaat van al dat gefilter? De realiteit is zoek en het resultaat is zo perfect dat het fake is. En daardoor creeer je weer een kloof met je potentiële klant. Heb je als prospect 1 pukkel op je voorhoofd en dat ideaalbeeld is onhaalbaar. Waarom zou je men dan de moeite doen de winkel binnen te lopen.

Verkoop de ambitie in plaats van het product.

Instagram is een krachtig medium, maar je moet het goed gebruiken. Het is geen verticale reclamefolder om je aanbod klakkeloos te kijken te zetten, maar het is evenmin een one-(wo)man runway om te tonen hoe goed je er wel in je eigen collectie uitziet. En het iz zeker geen eindproef Photoshop.

Het gaat over het verkopen van een ambitie om als klant een situatie, een gevoel of een indruk te beleven MET jou product. Maar zoals bij alle ambities mag je de lat niet te hoog leggen of niemand doet de moeite om ze te bereiken. Want de enige “Runway” die telt, is de landingsbaan naar de winkeldeur.

Hulp nodig om jouw Instagram Strategie helemaal op punt te zetten? Wij helpen ondernemers met Individuele trainingen, workshops en ondersteuning om hun Instagram picture perfect te maken.

Colette en de videochat

Kleine retailers en de storm van de  Ecommerce.Het is niet altijd even makkelijk. Zo een 10 keer per week komen we wel een detail handelaar tegen die met (of zonder) reddingsvest angstvallig over de railing van zijn slagzij makende winkelstraat naar de woeste baren zit te turen.

De wind is even grillig als de wensen van de consument en de woeste tsunami’s van Bol, Amazon en Zalando lijken de kleine winkelier in de straat wel een zeemansgraf te willen verkopen.

“Je kan er niet veel aan doen he”

“Je kan er niet veel aan doen he” morren ze vaak. Nadat ze op Facebook uitgeklaagd zijn dat “al dat online verhaal verboden moest worden” proberen ze dan toch nog angstvallig een centje mee te pikken en snijden op Black Friday dan maar hun eigen marges in twee.

Toch kom je af en toe een uitzondering tegen.

Toch kom je af en toe een uitzondering tegen. Zo iemand die in stormachtig weer niet naar haar reddingsvest maar naar haar surfplank grijpt en kijkt wat er met die digitale noord-westerstorm te beleven valt. 

Colette is er zo eentje. Samen met haar man baat ze al meer dan 30 jaar een winkeltje in luxe handtassen uit in de plaatselijke binnenstad. Vorig jaar kwam ze bijons ten rade voor een nieuwe website met “iets speciaals”. Het concept waar ze mee op de proppen kwam was ronduit geniaal. Ze koos niet voor een standaard Ecommerce oplossing. Dat paste niet bij haar product, haar publiek en met de beleving en dienst die ze aanbood.

Het nadeel bij online shoppen is dat je nooit weet hoe zo een handtas er nu juist uitziet.

Het nadeel bij online shoppen is dat je nooit weet hoe zo een handtas er nu juist uitziet. Je wil zo iets wel es vasthouden, of het tenminste binnenstebuitenkunnen draaien. Daar had Collete wel iets op gevonden. Waarom geen “online demonstratie”? Zouden mensen via de website een persoonlijke”videochat” kunnen boeken met Colette om een handtas te tonen? Tuurlijk kon dat!


Een goeie mix van gemak en beleving.

Dus is het nu niet meer gewoon Colette, maar “Colette met de videochat”. Die haar (ouder en jonger) publiek op een laagdrempelige manier een unieke service aanbied: Een handtas demo  via Whatsapp of Messenger. Online te boeken.  Het was wat raar in het begin, maar de positieve reacties stromen binnen. Ze krijgt er haast een selfie-arm van. 

Colette heeft de niche van haar eigen digitale strategie gevonden:

Colette heeft de niche van haar eigen digitale strategie gevonden: Een perfecte mix van gemak en beleving: Een soort van digitaal showroomen op afstand MET het advies van Colette erbij (die vrolijk kan up- en cross-sellen) zonder dat de klant vande bank moet komen.  Ze heeft door dat E-commerce geen digitaal doolhof is, maar een mogelijkheid om anders  je dienstverlening aan te bieden.

In de praktijk ziet het er wat vreemd uit dat digitale jongleren met een luxehandtas, maar het werkt wel. Colette heeft met haar videochat een nieuwe manier gevonden om de digitale golven te bevaren. Geen reddingsvest, maar een surfplank.  Het is bij Colette”helelmaal  in de sjakosh”.

Ook hulp nodig om jouw digitale strategie op punt te krijgen ? Neem contact met ons op via info@brainrangers.be of op 0494 932 144. We komen graag eens op de koffie om te horen wat we voor je kunnen doen.

Brain Frame : 3 social media tips voor de detailhandel.

Als kleine detailhandel opboksen tegen de e-commerce reuzen is geen sinecure. Toch heb je een aantal troeven in handen, maar je moet ze op de juiste manier uitspelen. Wij geven alvast 3 tips mee om als kleine speler de reuzen te snel af te zijn.

Slachtoffer van hun eigen succes

Liever luisteren? Dat kan: Check de audioversie van deze post.

Black Friday, Cyber Monday … De Amerikaanse feestdagen duiken de laatste jaren meer en meer op in onze cultuur. Nadat ik in november als vreemde man ’s avonds nog snoep zat uit te delen aan uitgedoste minderjarigen op Halloween (op een andere dag wordt je daarvoor opgepakt) was het vorig weekend tijd om in mijn pijama online op koopjesjacht te gaan.

Bovenaan het winkellijstje stond (op aandringen van mijn allerliefste wederhelft) een portretlens voor haar spiegelreflex camera. Met een knappe vent als ik als echtgenoot wil je natuurlijk niets liever dan de allerknapste headshots maken (blijf ik mezelf wijsmaken). Even dat complexe typenummer in Google tokkelen en huppekee.

Bovenaan de zoeklijst dook voor een keer eens niet één van de grote magnaten zoals Amazon Coolblue of Bol, maar een alleraardigst fotografiewinkeltje uit het Vlaamse Hageland dat nog vernoemd is naar de achternaam van de eigenaar. Even klikken op de website en jawel, daar stond de lens in kwestie aan een wel HEEL erg lage prijs. Mijn “Too good to be true” sensor ging af dus even wat naslagwerk: Bedrijf bestaat in de Kruispuntbank voor Ondernemen, Winkel is terug te vinden met Google Maps EN er zijn goeie reviews. Ega was wat weigerachtig, ik nieuwsgierig. Dus: Kopen die lens!

En daar begon mijn fietstocht bergop: Accountje registreren, verzendmethode kiezen, mijn naam, adres en de kleur van mijn linkersok vertellen aan Bpost en .. Betalen.  De slecht geïntegreerde betaalmodule (qua look and feel uit 1992) deed het precies niet zo goed. Resultaat: “Betaling Mislukt”.

Ik kwam automatisch terug terecht op de voorpagina van de website en kon opnieuw beginnen.

Ik kwam automatisch terug terecht op de voorpagina van de website en kon opnieuw beginnen. Ik heb het 4 keer over gedaan, met zowel mijn bank als mijn Visakaart, steeds hetzelfde resultaat: Noppes. De twijfel sloeg toe. Wat als ik dat ding nu 4 keer betaald had?  De sluitertijd van onze slaapkamerdeur zou in milliseconden te meten zijn en ik zou misschien wel op de bank mogen slapen. Ik besloot om de volgende dag maar eens te bellen met de fotozaak in kwestie.

Nog voor de eerste haan gekraaid had vond ik 4 mailtjes in mijn mailbox terug. Mijn bestellingen waren aanvaard. Wanneer ik op de site checkte waren ze allevier geannuleerd. Huh?  Hoog tijd voor dat telefoontje. Na een leuk gesprek met de eigenaar kwam ik te weten dat het bedrijf totaal overrompeld was tijdens het Black Friday weekend. Een tactisch geplaatste Google Add had tot een ware stormloop geleid op de digitale winkeldeur van onze lokale plaatjes-schieter en noch hun systeem noch zijzelf konden het volgen. Of mijn bestelling aanvaard was? “Ja mijnheer”. Hoe het zat met mijn betaling “Geen idee mijnheer”. Maar ik zou mijn lens krijgen, dat was zeker. (zeiden ze).

We zijn ondertussen bijna een week verder en er is nog steeds geen lens. Wat er wel is, is stilte aan de overkant bij onze fotografiewinkel. Geen “uw bestelling is onderweg”, geen factuur, geen telefoontje, niets .. Ze hebben het daar wel heel erg druk. Zo druk dat ik zelfs niet weet of ik nu uberhaupt iets gekocht heb. Ze zijn daar precies het slachtoffer van hun eigen succes geworden.

Veel KMO’s klagen over de opkomst van de E-commerce. Sommigen plassen mokkend tegen de wind in, roepend dat het allemaal verboden moest worden. Anderen doen halsstarrig alsof het internet niet bestaat en velen klagen dat E-Commerce niet opbrengt. Maar wat als het dat WEL doet ?

“Op het scherm van de klant zijn alle winkels even groot”.

Of je nu een pakjesmagnaat bent met een magazijn ter grote van Sjakkamakka of een kleine fotowinkel uit Bachen in de Kuppe: Op het scherm van de klant ben je even groot. Wat ook even groot is, is de verwachting van de klant. Prijs is niet altijd de beslissende factor. Klanten willen gerust kiezen voor een kleinere speler, op voorwaarde dat de beleving hetzelfde is. Een werkende betaalmodule, een aankoopbevestiging enstatusupdate van de bestelling en een pakje in de bus. Voor de kleine spelers is dat nog dubbel zo belangrijk omdat ze het vertrouwen nog niet hebben dat de consument heeft in de grote jongens zoals Bol en Amazon.

Want als de meute voor je deur staat, is het te laat om terug te krabbelen.

Wij Vlamingen zijn voorzichtig en nemen berekende risico’s voor het geval onze investeringen en innovaties geen success zouden hebben. Maar wat als ze dat WEL hebben? In tegenstelling tot Amerikanen (daar zeg je wat) denken we er zelden over na wat we zouden doen als het een GROOT succes zou worden. Zijn je processen, personeel en je leveranciers daar uberhaupt klaar voor? Want als de meute voor je deur staat, is het te laat om terug te krabbelen. Planning to Fail is … nou ja .. Planning to fail.

Thuis speurt mijn echtgenote met haar Telelens de straat af naar de komst van de postbode. Onze portretlens is er nog steeds niet. Of ze er ooit gaat komen? We houden jullie op de hoogte.

Weg met de IT Afdeling !

“De IT-afdeling”. Je kent ze wel, die ietwat stoffige jongens in de kelder (naast dat lawaaierige serverhok).

Ze hebben een beetje lak aan de dresscode van je bedrijf, verschansen zich tussen de ingewanden van gesloopte pc’s en brabbelen een techno-taaltje waar de rest van het personeel geen hol van snapt. Soms denk ik nog wel es dagdromend terug aan die tijd (en soms heb ik er ook nog nachtmerries over) maar vandaag de dag is het toch wel helemaal anders.

De IT-afdeling staat dichter bij de business dan ooit.

De IT-afdeling staat dichter bij de business dan ooit. Stoffige kelders zijn vervangen door open landschapskantoren (we laten in het midden of dat een vooruitgang is) en de digitale wizzkids zijn met veel meer bezig dan enkel het schoonblazen van stoffige pc kasten of het rondsjouwen met backup tapes.

Vandaag de dag zijn ze, direct of indirect, betrokken in vrijwel alle activiteiten van het bedrijf. Van toegangscontrole tot business intelligence, van de digitaal aangestuurde zonnewering tot de smartwatch van de directeur. Je kan in het bedrijf geen dansje meer doen zonder op een bepaald moment op IT terug te vallen.

Maar het is dat woord “De IT-afdeling” waar ik zo een beetje jeuk van begin te krijgen.

Maar het is dat woord “De IT-afdeling” waar ik zo een beetje jeuk van begin te krijgen. Terwijl het domein van je informaticacowboys zich vroeger beperkte tot verregaande vormen van kantoorautomatisatie, is hun werkgebied de laatste jaren veel groter geworden dan dat.

Marketing en communicatie? Daar heb je IT voor nodig. Werving en selectie van de juiste profielen? IT voor nodig. Optimalisatie van je productieprocessen door slim te gaan “meten”? IT voor nodig. Er zijn weinig afdelingen binnen het bedrijf waar digitalisatie geen kernaspect meer is van de activiteiten. (Buiten misschien de kar van Berta de poetsvrouw). Wil je weten hoe diep het zit? Trek de stekker van je netwerk maar eens uit, je komt het zo te weten.

digitalisatie is niet langer een ondersteunend, maar een richtinggevend proces geworden.

Als IT de laatste deur is waar je, na een triomfantelijke “innovatieronde” in je bedrijf, aanklopt om te gaan implementeren, dan haal je niet het volle potentieel uit je organisatie. Leuk dat je nog een IT-afdeling hebt om qua kennis en kunde op terug te vallen als je wat gaat uitrollen, maar eigenlijk zou je ze er al van het begin moeten bijhebben. Want digitalisatie is niet langer een ondersteunend, maar een richtinggevend proces geworden.

Ik voel het aan mijn theewater…

Ik voel het aan mijn theewater als ik in bedrijven kom, waar ze het volledige potentieel van hun IT-afdeling niet gebruiken. Met de opmars van de Cloud, werkplekvirtualisatie en bring-your-own device ziet de IT afdeling hun eigen overbodigheid als een donkere wolk aan de hemel opdagen.

Af en toe gaat zo een IT-afdeling dan (in kader van zelfbehoud) op de rem staan. Ze houden toch een mailserver “on premise”. Vinden bring-your-own-device is toch niet zo een goed idee … Zeggen dat de cloud niet betrouwbaar is. Er zijn tal van redenen waarmee de IT-afdeling de business kan overtuigen dat ze nog “nodig” zijn. Maar daar knelt nu net het schoentje.

Kunnen jullie heel dat infrastructuur verhaal een beetje afslanken? Want we hebben jullie voor belangrijkere dingen nodig.

Wanner je bedrijf het volle potentieel uit de ICT-afdeling wil halen zou je eigenlijk moeten zeggen: Kunnen jullie heel dat infrastructuur verhaal een beetje afslanken? Want we hebben jullie voor belangrijkere dingen nodig. Wanneer je hun digitale expertise echt voluit gaat gebruiken aan de “voorkant” van je innovatieproces, hoeven zij zich ook geen zorgen meer te maken over heel die stoffige hardware en software.

Ga nu morgen niet heel je IT afdeling ontmantelen. Je hebt heus nog een computer-cowboy nodig als Piet in het magazijn zijn laserprinter naar de Filistijnen schopt, maar het potentieel van je IT-departement ligt in het verschil dat ze kunnen maken binnen alle processen in je bedrijf. Hoe sneller en strakker je ze erbij betrekt, hoe meer verschil ze kunnen maken.

digitale expertise in lijn gebracht met de permanente innovatie van je bedrijf

Misschien IS er binnen een paar jaar wel geen IT afdeling meer en heb je al je digitale expertise in lijn gebracht met de permanente innovatie van je bedrijf.

Dan heb je ook weer heel die ruimte in de kelder vrij. Die kan je dan weer gebruiken als lounge-hok waar je personeel kan brainstormen tijdens een ping-pong-partijtje. En als je DIE briljante ideeën weer gaat uitwerken, zitten de IT jongens vast wel aan tafel.

Ook hulp nodig om jouw bedrijf “Bottom-UP” te gaan digitaliseren en het maximum te halen uit jouw IT afdeling, geef ons even een seintje: info@brainrangers.be

Luxepaardjes

“Duizend Miljard dollar IT-Geld in Rook opgegaan” bloklettert de krant naar aanleiding van het sombere beursklimaat in Amerika. De aandelen van alle grote IT spelers: Amazon, Facebook, Netflix, Apple en andere krijgen een ernstige deuk en een hoop “waarde” (wat dat ook mogen zijn) gaat in rook op.

Één van de redenen vinden we terug in de analyse van Goldman Sachs (De mannen die de eerste beurscrisis in 2007 hebben uitgevonden): De maximumprijs die Apple kan vragen voor haar producten is bereikt.

En laat dat nu een trend zijn die we in alle consumentengoederen terugzien de laatste tijd: “Premium prices” voor “Premium hardware”. Als je de klassieke curve van de wet van Moore gaat vergelijken op de prijs van de gemiddelde laptop is de verhouding duidelijk. Laptops worden sneller en goedkoper.

Een Smartphone die niet veel sneller is dan zijn neefje uit de middenklasse kost opeens meer dan een professionele laptop

Bij Smartphones blijkt het opeens andersom te gaan. Terwijl de innovatie stilaan stagneert (2 camera’s i.p.v. 3 camera’s) swingen de prijzen opeens de pan uit. Een Smartphone die niet veel sneller is dan zijn neefje uit de middenklasse kost opeens meer dan een professionele laptop. En dat allemaal omdat het een “flagship phone” is? Belachelijk.

Andere producenten van Smartphones en Tablets kijken mee en proberen hetzelfde. Hun producten 200 tot 300 euro duurder maken zonder een gram te innoveren? Het blijkt nog te werken ook. De consumenten die er geen hol van verstaan zwaaien hun Visa vlot door de kaartlezer.

 

Maar de prijsstrategie van deze luxepaardjes blijkt stilaan in een luchtzak te komen.

Maar de prijsstrategie van deze luxepaardjes blijkt stilaan in een luchtzak te komen. Wanneer consumenten zich stilaan zorgen maken over dingen als dieselprijzen en stijgende energiekosten gaan ze (hopelijk) wel eens 2 keer nadenken voordat ze 2/3e van een maandloon in een smartphone steken. Prijs/kwaliteit vergelijkingen laten opeens zien dat er veel meer functionaliteit per euro te krijgen is wanneer je naar een mid-range telefoon kijkt van een ander merk.

Je zal natuurlijk altijd Fanboys hebben die de hoofdprijs betalen voor zo een Flagship phone om er vervolgens stevig mee uit te pakken bij vrienden en familie. Maar je hebt dan ook werkpaarden en je hebt …  luxepaardjes.

De Teletijdmachine: Hoe voorspel je de impact van technologie?

! Wil je dit artikel liever “luisteren” in plaats van lezen ? Klik dan hier voor de Audio Versie.

Mijn schoonvader is een grote Geek, al van eind jaren 80 is hij bezetendoor alles wat met informatica te maken heeft en zijn kantoor was in de jaren 90 de plaats waar mijn IT carrière echt begonnen is. Tussen talloze pc’s, duizenden dvd’s, floppy’s en andere exotische hardware heb ik onder zijn mentorschap mijn eerste stappen mogen zetten in de wereld van de informatica.

Mijn schoonvader gooit ook nooit niets weg, Dus is dat kantoor met de tijd een ware teletijdmachine geworden in de analen van de informatica. Toen ik gisteren op bezoek ging besloot ik eens nostalgisch te gaan grasduinen in dat archief.  Als een ware Digi-Indiana Jones trof ik de ene bestofte schat na de andere aan. Een Iomega Hipzip (een proto iPod), een Toshiba Libretto (de voorvader van de Netbook) Een originele 1e versie van MS Dos EN een berg oude computermagazines. Leesvoer !

Microsoft could be crushed with its own overblown operating system

Op de eerste pagina van PC Advisor uit September 1999 opende redacteur Paul Fisher met de headline “Blowin in the Windows”: Microsoft could be crushed with its own overblown operating system” waarna hij een kleine tirade lanceerde met zijn visie over de toekomst.

Volgens hem zouden concurrenten als Dixxons, Microworkz en Argo met setup boxen en geïntegreerde inbel-abonnementen de toekomst van het internet bepalen.
De toekomst van het internet zou niet per-se in de handen van Microsoft liggen. Windows zou te log en te zwaar zijn om nog relevant te blijven in een wereld waar set-top boxen, mobiele toestellen zoals PDA’s en Palmpilots en WAP-Enabled telefoons (jawel TELE-foons) aan populariteit zouden winnen. Microsoft zou bezwijken onder zijn eigen gewicht.

Het artikel toont nog maar eens hoe slecht we zijn in het voorspellen van de toekomst: Microsoft is zeker niet bezweken onder zijn eigen gewicht en heeft de afgelopen jaren laten zien dat ze haar positie op de digitale markt kan verzekeren voor de toekomst. De PC bestaat nog altijd en het merendeel van de dagdagelijkse digitale DJ’s zoals u en ik gebruikt nog steeds hun producten en diensten.

De brave man zat ergens wel op het goeie spoor: Mensen zouden het internet op een andere manier willen consumeren: Op hun tv of onderweg. En daarvoor zouden ze niet altijd Windows nodig hebben. Nu, Dixxons bestaat al lang niet meer en de iToaster van Microworx is op het internet haast onvindbaar. De TV als set-top box is nooit echt doorgebroken en smart-tv’s hebben een matig succes, maar toen ik gisteren snel een Netflix aflevering van A house of Cards meepikte dacht ik wel: “Hmm.. eigenlijk is dit wel “internet op de tv”.

Dus: één voorspelling van deze digitale profeet is wel uitgekomen: We consumeren het internet vandaag vooral vanaf smartphone en tablets en niet altijd achter een computer. Alhoewel Microsoft verwoede pogingen doet, hebben ze nooit een succesvol alternatief kunnen aanbieden van hun OS op een mobiel toestel.

De touch-interface van Windows 10 is toch niet dat, Windows Phone bestaat niet meer en de laatste keer dat ik een versie zag van Windows pocket Edition zag, was op de handscanner van mijn pakjespiet.

“…een plat doosje waarmee je al pratend online kattenbakvulling in China kan bestellen.

Als bedrijven me vragen in mijn glazen bol naar de toekomst te kijken, ben ik me altijd bewust van het feit dat de evolutie van technologie moeilijk te voorspellen is.
Had ik onze brave redacteur in 1999 verteld over een plat doosje waarmee je al pratend online kattenbakvulling in China kon bestellen, zou hij me niet geloofd hebben.

Want vandaag biedt de ene disruptieve technologie zich aan na de andere en de “hype machine” rond “next big thing XYZ” is sterker dan ooit.  Het is daarom belangrijk om te onthouden dat we impact van een technologie op het bedrijf op korte termijn altijd overschatten, maar de impact op lange termijn op bedrijf, markt en samenleving stevig kunnen onderschatten.

Dus grijp af en toe gerust terug naar het verleden om je toekomst te voorspellen.

 

 

Digitaal Ruitjespapier.

“Ja hoor Mijnheer Hendriks! Wij zijn zeker mee met onze tijd!” Trots rolt de uitspraak uit de mond van een ondernemer terwijl hij me vol trots toont hoe en ambachtelijk administratief proces van stockbeheer vervangen is door zijn digitale tegenhanger. “Wij innoveren! Roept hij lachend”

“Ja hoor Mijnheer Hendriks! Wij zijn zeker mee met onze tijd!”

Ik glimlach empathisch en bedenk hoe ik straks zijn digitaal enthousiasme ga moeten confronteren met de keiharde realiteit: Hij is helemaal niet goed bezig. Zijn bedrijf is net overgestapt op digitaal ruitjespapier.

Digitaliseer niet alleen de voorkant

Stockbeheer was een pijnpunt voor het bedrijf. Bijhouden wat ze moesten aankopen, hoeveel voorraad er was en wanneer ze moesten bijbestellen deden ze “Oldschool”. De zaakvoerder “wandelde” door het magazijn en ging dan ‘op buikgevoel’ doorgeven aan de orderdienst wat er aangekocht moest worden.

De grote digitale doorbraak kwam er toen ze het in een spreadsheet konden doen. In plaats van papier zat alles nu in een Excel document, dat ze manueel moesten bijhouden. Bestellingen deden ze per mail, en die werden dan weer getrackt in .. een andere Excel sheet. Bestellingen van klanten hielden ze nu ook niet meer bij op papier, maar in NOG een (u kan het raden) Excel sheet. Resultaat? Ontzettend veel overtypwerk. “Maar wel Digitaal hé, Mijnheer Hendriks!” Jazeker mijnheer de ondernemer.

Digitaliseer het proces

Digitaliseren is meer dan oude wijn in nieuwe vaten. Dit soort toestanden helpen je als bedrijf geen meter vooruit. De foutmarge is er nog steeds en in plaats van een kribbeltje mogen je werknemers nu wat gaan tokkelen op een toetsenbord. De extra kopzorgen van corrupte files en verloren backups krijg je er gratis bij. De crux bestaat er in om naar heel het proces te kijken. Wat kunnen we daar versnellen, optimaliseren of verwijderen?`

Men keek me aan alsof ik net van een andere planeet was geland. Nou, Take me to your leader!

Ik vroeg me daarom af of ze er al aan gedacht hadden om de leveringsbonnen rechtstreeks te koppelen aan de centrale stock en of we misschien een paar van die spreadsheets aan elkaar konden koppelen?  Het waren voor de hand liggende vragen die de werklast van secretaresse Nellie beduidend konden verlagen. Men keek me aan alsof ik net van een andere planeet was geland. Nou, Take me to your leader!

 

Nu moet je wel opletten als je “aan de knoppen gaat draaien” want Nellie zag de bui al hangen.

Digitaliseer de mindset

Nu moet je wel opletten als je “aan de knoppen gaat draaien” want Nellie zag de bui al hangen. Ze deed al 100 jaar hetzelfde werk (nu in Excel) maar “die computermijnheer” met zijn moeilijke vragen zou haar “traditie” wel eens kunnen door elkaar gooien.

Digitale transformatie is soms ook digi-denken: Je personeel meekrijgen om hun huidige manier van werken in vraag te stellen en kijken hoe IT hun kan helpen om de dingen anders (en beter) te doen.

Digitale transformatie is je afvragen “waarom”

Ik kom deze waanzin overal tegen.

Nu kan je me wel verwijten dat ik weer langsgegaan ben bij één of andere landelijke boeren-kmo waar de gloeilamp nog een nieuwigheid is, maar ik kom deze waanzin overal tegen. Een verlofdagje inplannen bij een Belgische grootbank? 1 verlofsysteem, 2 mailtjes naar je collega’s en het dan nog eens manueel in knallen .. in Excel. Je komt dit soort waanzin nog altijd tegen omdat niemand zich de vraag stelt: “Waarom doen we dit in godsnaam?”

Bezint voor ge begint

Dus stel jezelf die vraag eens?  Moeten we XYZ uberhaupt nog wel doen? Heeft dat wel zin? En als het antwoord daar JA op is, kan je de tweede vraag stellen: Moeten we het ZO nog wel doen of kan het beter? Als je digitaal gaat verbouwen heb je de kans om het allemaal eens eerst even op een rijtje te zetten. Doe dat! Ook al is het analoog op post-it’jes en een flipover. Stel jezelf (en je personeel) de vraag WAAROM jullie het zo doen en waarom het niet anders kan. Die vragen zijn nog veel belangrijker dan in kaart brengen “hoe” je iets doet. Want digitalisatie zonder optimalisatie van het proces is het ideale recept voor “Digitaal Ruitjespapier”.

 

Ook hulp nodig om je bedrijf digitaal te optimaliseren? Neem gerust even contact met ons op. We helpen je met het hoe en het waarom 🙂 #brainrangershelpt

In vier sessies klaar voor de GDPR

Heb je al gehoord van de ‘GDPR’? Schrik je van deze vraag en wil je gerust gesteld worden? Of heb je al iets horen waaien over die nieuwe wetgeving maar wil je weten wat de impact zal zijn voor je onderneming? Brain Rangers brengt in vier boeiende sessies een duidelijk antwoord. Schuif aan tafel en leer alles over de GDPR.

Sessie 1: Wat is de GDPR |Di 24 April

En waarom is deze wet in het leven geroepen? In de eerste sessie lichten we toe wat deze General Data Protection Regulation is. Weg met de misverstanden! Brain Rangers spreekt klare taal en legt uit wat het voor jouw bedrijf gaat meebrengen.

Sessie 2: Cybercriminaliteit en de jacht op je gevoelige gegevens | Di 15 Mei

WIE is de Cybercrimineel die digitaal op de loer ligt? Waarom (en hoe) steelt hij gegevens of hackt hij in 1, 2, 3 je bedrijf? Ooit nagedacht hoe groot de kans is dat je personeel vertrouwelijke gegevens zomaar op straat straat gooit? Je leert het allemaal in een thriller van een sessie.

Sessie 3: Compliance – In regel zijn brengt Sales opportuniteiten | Di 29 Mei

De GDPR geeft je een overzicht van alle gegevens die je verwerkt van je klanten en prospecten. Deze gegevens sla je op in een ‘dataregister’. Dat ben je verplicht. Maar daar ligt nu net de kans voor je onderneming. Hoe meer je weet van je klant, des te groter  je Sales opportuniteiten.

Sessie 4: Voorkom datalekken – breng je digitale beveiliging in orde | Di 12 Juni

Voorkomen is beter dan genezen. GDPR boetes voor datalekken kan je maar beter vermijden. Hoe kan je zo een lek voorkomen? Is een antivirus genoeg ? Of moet je gaan Encrypteren? Zit alles wel veilig in je “cloud” ? Hoe zit het met je leveranciers ? We zoeken het samen uit EN geven je een leuke bonus training om aartsmoeilijke paswoorden makkelijk te onthouden.

Interesse?

Prima! Dan mag je je inschrijven.

Waar: Onze nieuwe kantoren, Sint Kristoffelstraat 3700 Tongeren, b-3700 Tongeren
Hoeveel: 65 euro excl. btw per sessie – telkens van 19 – 21 uur
Inschrijven: via www.brainrangers.be/inschrijven of 0494/93 21 44
of mailen naar info@brainrangers.be

Heb je nog vragen?

Lees dan zeker ons artikel over de GDPR en hoe Brain Rangers je bedrijf kan helpen om er aan te voldoen. Heb je nog vragen ? Contacteer ons gerust!